Tovább emelkedett a magyar személyautó-állomány életkora és tavaly elérte a 13,9 évet. Tavalyelőtt 13,7 év volt, míg a legkedvezőbb adatokat 2006-ban és 2007-ben mérte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), akkor 10,3 év volt a magyar autók átlagéletkora.
A növekedés egyik oka, hogy a 96 ezer eladott új autó még mindig töredéke a válság előttinek, hiszen 2007-ben még 176 ezer, 2008-ban pedig 153 ezer új személyautót helyeztek itthon forgalomba. A másik ok, hogy az elmúlt években nagyon felpörgött a használtautó-import. 2007-ben és 2008-ban még csak 24 ezer autót hoztak be, azt követően pedig még a 20 ezret sem érte el a volumen. 2011-től azonban erőteljes növekedésnek indult a behozatal és 2015-ben már a 120 ezret, tavaly pedig a 142 ezret is elérte.
Kapcsolódó
Ezek az autók ráadásul nem az 5-6 éves korosztályból kerülnek ki, átlagosan 11 évesek. Korábban ennek kapcsán mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, hogy olyan szabályozásra van szükség, amely új, illetve fiatalabb autók felé terelhetnék a vásárlókat.
Megtört a szovjet átok
Hosszú idő óta először csökkent a Ladák átlagéletkora méghozzá 27,4 évről 26,5 évre. Ezzel a 0,9 évvel ráadásul a márka rekordot is döntött, ugyanis egy másik gyártó sem tudott ilyen mértékben fiatalodni. Ebben persze semmi meglepő nincs, hiszen mialatt 1155 Lada kelt el az újautó-piacon, több mint 10 ezret ki is vontak a forgalomból. Tavaly év végén 51 800 Lada futott - vagy állt - az országban.
A korváltozásnál maradva fiatalodtak még a Daciák, a Mitsubishik és - bármilyen meglepő - a Polskik, a Trabantok és a Wartburgok is. Emögött a kivonások gyors üteme áll. Trabantból példásul tavaly eltűnt 5 ezer és már csak 15 700 darabnak van forgalmija, Wartburgból alig van több 9 ezernek, holott 2015-ben még 12 ezernél is több volt.
Érdekes ugyanakkor, hogy olyan márkák, mint a Maruti és a Tavria pont egy évvel lettek idősebbek a kivonások ellenére. A Marutik egyébként jól tartják magukat, tavaly 742 darab fejezte be pályafutását és még mindig van közel 5 700. A Tavria-állomány 173 darabra rúg, amely 55-tel kevesebb, mint 2015-ben.
Erősen öregednek azok a márkák is, amelyek magyarországi vagy globális értékesítése megszűnt. Ilyenek a Daewoo, illetve utódja a Chevrolet, vagy a Rover.
A Moszkvics mindent visz
Messze a legidősebb márka a Moszkvics, a maga 36,2 évével, de 30 fölött áll a Polski Fiat és a Zasztava is.
A legfiatalabbak a Dacia (6,3), a Kia (7,6) és a Hyundai (9,6), amelyek az elmúlt évben lettek meghatározóbbak a magyar autópiacon. A 2007-ben még 6,4 éves Suzukik mostanra 13,9 évesek lettek, pont annyi, mint az átlag. Az öregedésen az új Vitara - amely a legkedveltebb új autó itthon - némiképp lassíthat, de a nulla százalékos, 10 éves futamidejű hitelek hatása még sokáig érződni fog.
Márkák | Életkor |
Dacia | 6,3 |
KIA | 7,6 |
Hyundai | 9,6 |
Chevrolet | 10 |
Skoda | 11,6 |
Toyota | 11,7 |
Volvo | 11,7 |
Nissan | 12,1 |
Ford | 12,2 |
Honda | 12,5 |
Subaru | 12,5 |
Mazda | 12,6 |
BMW | 12,8 |
Citroën | 12,9 |
Peugeot | 13,3 |
Renault | 13,4 |
Seat | 13,8 |
Suzuki | 13,9 |
Audi | 14 |
Saab | 14 |
Alfa Romeo | 14,3 |
Mercedes | 14,5 |
Mitsubishi | 14,5 |
Lancia | 14,6 |
Opel | 14,6 |
Chrysler | 15,1 |
Fiat | 15,2 |
Volkswagen | 15,2 |
Daewoo | 15,7 |
Rover | 17,6 |
Daihatsu | 21,8 |
Tavria | 22,4 |
Maruti | 24,7 |
Lada | 26,5 |
Datsun, Datsun-Nissan | 29,2 |
Wartburg | 29,5 |
Trabant | 29,7 |
Zasztava | 30,2 |
Polski Fiat | 30,5 |
Moszkvics | 36,2 |
Forrás: KSH |
Az autóállomány tavaly év végén 3,31 millió darab volt, 116 ezerrel több, mint egy évvel korábban.