A munkáltatói márka kutatás eredményei szerint a pályakezdők a tapasztaltakhoz képest gyakrabban hagyatkoznak az állásbörzékre, céglátogatásokra, egyetemi karrierirodákra és tanáraik véleményére, ha egy munkáltatóról szeretnének többet megtudni. A tapasztaltak nagyobb arányban részesítik előnyben az álláskereső portálokat, az adott cégnél dolgozók véleményét és saját tapasztalatukat, de a sajtóhírekre is jobban támaszkodnak.

A diplomás munkavállalók átlagos fizetési elvárása 258 ezer forint, míg a diplomával nem rendelkezőké 177 ezer forint. A diplomás, 25 évnél fiatalabb korosztály nettó havi fizetési elképzelése jelenleg átlagosan 173 ezer forint. A 10-20 évvel idősebbeké (35-44 év) pedig átlagosan 318 ezer.

A különbség 145 ezer forint, ami 10 év munkaviszony alatt a reálisnál kevesebb növekedés lenne. Ez is mutatja, hogy a fiatalabb korosztály valamivel magasabb fizetést képzel el magának a valós lehetőségeknél - jegyzi meg az Aon Hewitt.

Szakmánként vizsgálva a fizetési elvárásokat, az IT-sek pozícionálják legmagasabbra magukat, átlag 293 ezer forinttal, őket követik az üzleti tanácsadók és a mérnökök. A jogászok és pénzügyesek nagyjából hasonló, átlagosan 235 ezer forintot szeretnének keresni, utánuk jönnek a marketingesek, majd a beszerzők 213 ezer forinttal, a sort pedig az újságírók zárják átlagosan 198 ezer havi fizetési elvárással.

A válaszadók véleménye alapján Magyarország legvonzóbb munkáltatói 2013-ban az Audi Hungária Motor Kft., a Mercedes Benz Manufacturing Hungary, a Mol csoport, a Microsoft Magyarország és a Nestlé Hungária Kft. Az első tízbe bekerült még - sorrendben - a Coca-Cola HBC Magyarország Kft., a Bosch csoport, a Richter Gedeon, az IKEA, az IBM Magyarországi Kft., valamint a L'Oréal Magyarország Kft. A tizedik helyen, holtversenyben, két cég végzett.

A kutatásból kiderült, hogy a férfiak munkahelyválasztásában inkább szerepet játszanak a kihívó szakmai feladatok, a lehetőség mások irányítására - 9 százalékuk tartja ezt fontosnak, szemben a nők 4 százalékával -, valamint az új dolgok alkotása is kiemelt szempont. A gyengébb nemnél nagyobb súllyal esik latba, hogy másoknak segíthessenek - 20 százalék szemben a férfiak 13 százalékával -, illetve számukra fontosabb a vállalat társadalmi felelősségvállalása is.

A korábbi évekkel összehasonlítva nem tapasztalható jelentős változás az ideális munkahelyek jellemzőiben. A válaszadók túlnyomó többsége számára továbbra is egyértelműen az anyagi-erkölcsi elismerés a legfontosabb szempont, amit a munkáltató stabilitása, hosszú távú megbízhatósága követ, és csak ezután következik a jó munkahelyi légkör.

Az IT-sek a legmagabiztosabbak az álláskeresési lehetőségeikkel kapcsolatban, őket a mérnökök és a vegyészek követik. Ezzel szemben kifejezetten tartanak az álláskereséstől a vendéglátás, az idegenforgalom, a kereskedelem, a beszerzés és az oktatás területén, de az adminisztratív munkakörökre pályázók sem érzik magukat könnyű helyzetben.