A Napi Gazdaság cikke.

Bednár András ügyvéd, a magyarországi TZ-ELMA projekt tulajdonosa szerint az eddig megszokott autózási élményt kínálják majd vásárlóiknak, a járművekben a belső égésű motorokat elektromos motorra cserélik, emellett kizárólag olyan átalakításokat végeznek a járműveken, amelyeket a környezetbarát hajtáslánc igényel. Nem változnak tehát a járművek biztonsági tulajdonságai, törési és kényelmi jellemzői. Az átalakított autók végsebessége óránként 120 kilométer lesz, egy töltéssel pedig 80-100 kilométert tudnak majd megtenni.

Bednár szerint az elektromos autók elterjedését többek között az is gátolja, hogy a fejlesztők túlságosan futurisztikus megjelenésű járműveket alkotnak, a műszaki megoldások terén pedig merész újítások sokaságát kínálják a hagyományos autózáshoz szokott vásárlóknak. Korszerű műszaki megoldásokban ugyanakkor a TZ-ELMA járművei sem szűkölködnek majd: fedélzeti szoftver vezérli a gépkocsik valamennyi menettulajdonságát, illetve rögzíti a legfontosabb technikai adatokat. Mindemellett GPS-eszközök segítik a navigációt és a legközelebbi töltőállomás megkeresését is.

A TZ-ELMA autói nem csupán a szén-dioxid-kibocsátástól kímélik meg a környezetet: a nagyobb városok főbb közlekedési, turisztikai és bevásárlóközpontjai közelében telepített, tisztán napenergiával működő, úgynevezett solar carport töltőállomások révén az akkumulátorok feltöltése is megújuló energiaforrások használatával történik majd. A vékonyrétegű napelemek paneljait egy amerikai energetikai társaság magyarországi leányvállalata szállítja.

A környezetterhelést emellett azzal kívánják még tovább csökkenteni, hogy az autók - hálózati áramforrásról is tölthető - lítiumionakkumulátorai nem kerülnek az autóval együtt a vásárló tulajdonába.

A járművek ára Bednár szerint nem haladja meg jelentősen a kategória hagyományos üzemű autóinak ellenértékét: az átépített gépkocsik ára 10 ezer euró közelében lesz. Az elektromos hajtásúvá alakított járművek gyártására, értékesítésére zártkörű részvénytársaságot alakítanak, a vállalat lehetséges befektetői köréről azonban Bednár nem kívánt részleteket elárulni. Bár az ügyvéd korábban úgy nyilatkozott a Napinak, hogy az első évben mintegy 500 teljesen elektromos üzemű autót gyártanának, jelenleg úgy tűnik, hogy bármilyen vásárlói igényt ki tudnak elégíteni. A TZ-ELMA projekt eddigi mintegy 150 millió forintos befektetése mellett a gyártás megkezdéséhez 100 millió forintos forrásbevonásra lesz szükség. Bednár nem zárkózik el attól a lehetőségtől sem, hogy egy esetleges támogatásért cserébe akár a magyar állam is - kisebbségi - tulajdonrészhez jusson a társaságban.