Új négy hónapos mélypontra estek vissza csütörtökön az olajárak, a WTI a 62 dolláros támaszt is letörte, míg a Brent árfolyama hordónként 65 dollár alatt mozgott. Péntek délelőtt az olajpiaci jegyzésárak ugyan fél százalékkal emelkednek, de ez még csak korrekciónak is csak jóindulattal nevezhető és jó esély mutatkozik rá, hogy heti szinten június óta a legnagyobb esést produkálja az olajpiac, 7-8 százalékos mínuszokkal. 

A napokban több hírportál is beszámolt arról, hogy a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete és szövetségesei (OPEC+) akár napi 500 ezer hordóval is megemelheti az olajkitermelést novemberben, ami túlkínálatot eredményezhet az olajpiacokon. A döntést vasárnap hozzák meg, egy ekkora kínálatbővítés újra nyomás alá helyezheti az olajárakat.  

A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) szeptember 11-i prognózisa szerint idén a globális termelés 105,8 millió hordó/nap lesz, erre pakolna rá még félmilliónyi kínálatot az OPEC+, amely becslések szerint a globális termelés 46 százalékát látja el. 

Az 500 ezres emelés riasztónak tűnhet, a Goldman Sachs például a hét elején még csak azt prognosztizálta, hogy az OPEC+ napi 140 000 hordóval növeli majd a termelést, bár a bank elemzői jelezték, a piaci fundamentumok alapján az emelés nagyobb is lehet. 

A nyersolaj ára mélyponton, az üzemanyagoké még nem

Bár a nyersolaj jegyzésárak már a május végi – június eleji szintekre estek vissza, a finomított termékek tőzsdei ára késve követi a mozgásokat. A mediterrán piacon kereskedhető dízel üzemanyag tonnánkénti ára 600 dollár alatt volt május végén, október 3-án viszont még jóval többet, 670 dollárt kértek egy tonnáért. 

Dízel jegyzésár alakulása, dollár/tonna

A különbség azzal magyarázható, hogy több térségbeli olajfinomítóban a nyár végére, ősz elejére estek a többhetes leállással járó leállások (az évi rendes karbantartás miatt), ezért a kapacitások szűkösebbek, mint az év többi részében. 

Itthon a Mol csökkenti szombattól a nagykereskedelmi árakat, a Holtankoljak portál értesülése szerint a 95-ös benzin 3, a dízel 4 forinttal lesz olcsóbb. Ez a kutakon is árcsökkenést hozhat, ahol ma (pénteken) még literenként 588 forintos átlagáron lehet benzint és 592-ért gázolajat tankolni.

A magyar autósok szempontjából továbbra is kedvező, hogy az alapanyag ár csökkenése mellett a dollár folyamatosan értékelődik le a világ szinte összes devizájával, így a forinttal szemben is: pénteken a bankközi devizapiacon 331 forintot kértek egy dollárért

Az olcsó dollár is beépül a benzinárba

A dollár-forint árfolyam jelentősége nagy a magyar üzemanyagárakban: az importőrök, akik a nagykereskedelmi piac körülbelül 30 százalékát látják el, dollárban vásárolnak, egy tonna dízel ma 670 dollárért (kevesebb mint 222 ezer forintért) vehető meg. Ami jelentős különbség ahhoz képest, hogy az év elején még közel 400 forintot kellett adni egy dollárért, ma viszont 17 százalékkal kevesebbet. A Mol ugyan nem vásárol feldolgozott termékeket, csak nyersolajat, de a nagykereskedelmi árait a mediterrán üzemanyagtőzsde ármozgásához igazítja. 

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján 2025 szeptemberében Magyarországon a 95-ös benzin havi átlagára 585 forint volt, ami 2 forinttal alacsonyabb, mint a szomszédos országok 587 forintos átlaga. A gázolaj hazai átlagára pedig 588 forintot tett ki, míg a szomszédos országok átlaga 591 forint volt.