Bár a magyar autópiacon nincs olyan piaci probléma, amely versenyfelügyeleti eljáráson keresztül megoldható lenne, számos olyan versenyviszonyokat érintő kedvezőtlen piaci tényező akad, amelyeken érdemes lenne változtatni - derül ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) terjedelmes autópiaci elemzéséből.
Áfaprobléma
Gondot jelent a teljes autópiac számára például a magas, 27 százalékos áfakulcs. Részben azért, mert a céges vásárlásoknál előfordul, hogy az új autót külföldön regisztrálják, a magyarországi cég pedig bérleti megállapodáson alapuló operatív lízinggel - tartós bérlettel - használja azt. Ezt a gyakorlatot erősíti a magas áfa.
Leegyszerűsítve a magyarországi magas áfakulcs az adókerülés, a fekete- és szürkegazdaság irányába tereli a piaci szereplőket. A drágább új autók vásárlóinak pedig jobban megéri a környező országokban megvásárolni az új autókat, és egy külföldi cégen keresztül visszalízingelni azokat.
Mi lehetne tenni?
A Gazdasági Versenyhivatal elemzése több javaslatot is megfogalmaz, amelyek segítségével kedvező irányba változhatna a magyar autópiac, beleértve az kereskedők, márkaszervizek, független szervizek és az autóbiztosítások szegmensét. A fontosabb javaslatok között szerepel:
- Érdemes lenne csökkenteni az új autókra vonatkozó forgalomba helyezési költségeit (regisztrációs adó, illeték stb.), emellett mérsékelni lehetne az üzemben tartási kiadásokat.
- A környezetvédelmi besorolás szerinti megkülönböztetés (differenciálás) az új és környezetbarátabb autók vásárlását ösztönözné.
- A régebbi autók fiatalabbra, azaz korszerűbbre cserélését segítené elő a fiatalabb autók behozatalát költségessé tevő többletterhek (különösen a regisztrációsadó-szabályozás) újragondolása. Ez a lépés hozzájárulhatna a magyar autópark elöregedésének megállításához.
- A GVH-s szakértők szerint a drága eredetiségvizsgálati rendszert is módosítani lehetne olyan irányba, ami díjcsökkentést hozna.
- Az elemzés szerint az autóbiztosítási díjak (kötelező felelősségbiztosítás és casco) emelkedett az utóbbi időszakban. Erről a GVH tájékoztatta a nemzetgazdasági tárcát, egyben azt javasolják a GVH-s szakemberek, hogy érdemes lenne a kötelező esetében visszahozni a kampányidőszakot. A kampányidőszak visszavezetése nagyobb átláthatóságot biztosíthat a fogyasztók számára, az által várhatóan növelné a fogyasztók éberségét. A koncentrált váltási időszak hozzájárulhat a verseny élénküléséhez és a biztosítási díjak csökkenéséhez.
A kereskedőkről, forgalmazókról, márka- és független szervizek piacáról és az autóbiztosításokkal bővebben foglalkozó teljes, 60 oldalas GVH-elemzést itt olvashatja el.
Legolvasottabb
Nyakunkon a kór, amitől mindenki félt, már a magyarok közt is elszabadult az új influenza
Még két orvos sincs, aki állná a sarat a Szent Imre Kórház sürgősségi osztályán
Orbán Viktor ennek nem fog örülni: ekkor csatlakozhat Ukrajna az Európai Unióhoz
Egyre többen nem kérnek a céges karácsonyi bulikból
Nekimentek az oroszok a belga banknak, bekövetkezhet a legrosszabb
Gyanús lett a sok nyugtamegszakítás, máris ott termett a NAV
Sokk Európában: biztonsági kockázatnak minősítette Dánia az Egyesült Államokat
Trump szerint mocskos és kegyetlen az EU – kiderült, mi áll a háttérben
Ipari sokk Magyarországon: már a kormányváltás is szóba került a friss adatok után