Az elmúlt két esztendőben bő két hónapra pedig be is kellett zárniuk a ruházati butikoknak, ami nagyot faragott a piacukból. Olyannyira, hogy a járvány legnagyobb boltos vesztesei így a ruházati boltok lettek - írja a blokkk.com.
Hiába vásároltak a magyarok 2021-ben közel ötödével több ruhadarabot vagy éppen cipőt, mint egy évvel korábban, a ruhás, cipős boltok piaca mennyiségben még mintegy 10 százalékkal elmarad a járvány előtti 2019-es vásárlásoktól. A turkálók sem állnak jobban, hiába nőtt a piacuk 2021-ben 12 százalékkal, darabban, kilóban.
Kapcsolódó
Idén viszont jó az esélye annak, hogy 2022-ben ledolgozzák ezt az elmaradást.
A ruházati piac változásának éppen az volt az egyik iránya, hogy feladva a szakboltos tagozódást, egyre több áruház kínált ruhaféleségeket is, egy magára valamit is adó diszkont például minden további nélkül kínál ruhás holmikat nem messze a tejföltől, vagy a kenyértől.
Az előbbiek nyomán már nem véletlen, hogy a ruházati vásárlások teljes értékét nézve - a szakboltok mellett a többi árushelyet is figyelembe véve - alig látni elmaradást a járvány előtti szinthez képest. A webáruházak is több ruhaféleséget adtak el ebben az időben.
A szakboltok súlya a járványidőszak változásai következtében így visszaesett, negyedéről harmadára. A bő két hónap bezárás (2020-ban és 2021-ben), a home office, a digitális oktatás végül ehhez vezetett, azzal, hogy 2021 egészében az átlagot nézve drágulás alig volt, csak decemberben ugrott 3 százalék környékére – még úgy is, hogy magára valamit is adó ruhás bolt akció nélkül nehezen tud megélni.
| előző üzleti év | legutóbbi üzleti év | |
| H&N | 74 | 64 |
| Deichmann | 45 | 38 |
| Office Shoes | 39 | 35 |
| New Yorker | 28 | 25 |
| Reserved** | . | 25 |
| Players Room | 22 | 16 |
| C&A | 34 | 21 |
| CCC | 24 | 20 |
| Humanic | 10 | 7 |
| Háda | 15 | 10 |
| milliárd forint, legutóbb két üzleti év bruttó árbevétele | ||
| *a szakboltok forgalmának több mint 40 százalékát adják | ||
| **a korábbi üzleti évben beszámolási időszakot váltott | ||
| Forrás: Elektronikus Beszámoló Portál |
A ruhapiac is nagyobbrészt a nagyoké, tarol a fast fashion Magyarországon is, de azért a vásárló választhat más bevásárlóutat is magának. Ott van a megszámlálhatatlan kínai, vietnámi bolt, a sportruházat áruházak, és a lépcsőházak aljára hajdanán bezsúfolt butikok egy része is. A ruhás láncok egy további részének pedig, a márkahordozóknak mérsékeltebb a piaci súlya.
A hagyományos boltok mellett kínál ruhákat egy halom webáruház is, részben összefonódva az áruházaikkal. Ez azonban olyan terep, ahol a ruhás webáruház magyar nyelvű honlapja mögött egy külhoni székhely is állhat, ami csak az általános szerződési feltételekből derül ki, ha egyáltalán magyar nyelven is feltüntetik.
Legolvasottabb
Trump nem várt helyről kapott hadüzenetet, de a magyar kormány is aggódhat
Autós támadást terveztek a karácsonyi vásárban, a határon kapcsolták le őket
Gyanús lett a sok nyugtamegszakítás, máris ott termett a NAV
Izrael elégtételt vett: levadászták az 1200 áldozatot követelő támadás kitervelőjét
Őrjöngenek a sógorok: elsöprő többség utasítja el Amerika javaslatát
Békecsúcs Berlinben: döntő szakaszába lépett a többoldalú ukrajnai tárgyalás
Nyakunkon a kór, amitől mindenki félt, már a magyarok közt is elszabadult az új influenza
Mit szólt ehhez a Karmelita? Egy óra alatt beszakadt a forint, és kiderült valami az „amerikai védőpajzsról”
Egyre többen nem kérnek a céges karácsonyi bulikból