Két változat is van az útdíjfizetési rendszer átalakítására − értesült a Napi Gazdaság szakmai körökből.

Megszűnhet a négynapos matrica

Az egyik szerint az összes kategóriában kiterjesztenék a díjfizetést a gyorsforgalmi úthálózaton kívüli összes főútra. (Az előző kormányzat idején terjesztették ki a díjfizetést bizonyos főutakra). "Cserébe" a D1-es matricatípus éves díja a jelenlegi 40 ezer forint felére csökken. A második változat szerint megszüntetik az összes díjmentes szakaszt.

A négynapos e-matrica viszont a tervek szerint mindkét változatnál megszűnne. Ez azért lenne meglepő, mert bevezetése óta ez az egyik legnépszerűbb matricatípus. Információinkra a fejlesztési tárca nem kívánt reagálni, mint ahogyan korábban a jövő évi árváltozásokkal kapcsolatos felvetéseinkre sem, mondván, ez még a kidolgozás fázisában van.

Uniós szabályozás korlátozza az áremelést

Számításaink szerint legfeljebb nyolcszázalékos áremelés várható jövőre, hisz az uniós szabályok alapján legfeljebb 11 euróba kerülhet a legnagyobb (azaz D4-es) kategóriába tartozó tehergépjárművek egynapos matricája. Az uniós szabályozás 294,5 forintos euróárfolyamot rögzít, azaz a jelenlegi bruttó háromezer forintról 3240 forintra emelkedhet a D4-es matrica ára, így jön ki a nyolcszázalékos drágulás.

Az egynapos matricát jellemzően a külföldi sofőrök vásárolják, ezért ha a kormány a többi tarifát a D4-esénél jobban emelné, az a magyar fuvarozók versenyképességét csökkentené. Hasonlóan tovább romlana a vasút vagy a távolsági buszközlekedés részesedése, ha ennél jobban nőnek a közösségi közlekedési tarifák.