Minden tizedik magyar maximum 10 ezer forintot költene karácsonyi ajándékra, több mint negyedük pedig a 10 és 30 ezer forint közötti sávot célozza meg. Ugyanakkor a régióban, például a cseheknél és szlovákoknál megfordulnak ezek az arányok, ők inkább 40 és 60 ezer forint értékben költenének, amit nálunk viszont csak minden tizedik fogyasztó engedhet meg magának – derült ki az Árukereső.hu idei karácsonyi kutatásából.

A megkérdezettek közel fele a tavalyihoz hasonló mértékben tervez költeni, ami két fontos szempontra világít rá: a gazdasági helyzet ellenére a karácsonyi ajándékozást többen igyekeznek idén is megtartani, ez az összeg azonban az inflációhoz igazítva valamennyivel kevesebbnek felel meg idén.

Kevesebb családtagot ajándékozunk meg idén

A megkérdezettek fele árakciók segítségével szeretné csökkenteni a karácsonyi költségeit, 20 százalékuk pedig úgy, hogy kevesebb hozzátartozónak tervez ajándékot venni. A tavalyi 7 megajándékozotthoz képest idén a legtöbben már csak 3-6 rokonnal vagy baráttal számolnak.

A jelenlegi gazdasági helyzet tovább növeli az online tudatosságot, erre utal az is, hogy a többi vásárlótól érkező visszajelzéseket tízből kilencen veszik figyelembe a vásárlási döntéseik során. Ugyanakkor a régióban senkinél sem találkozhatunk ilyen magas aránnyal.

Az online platformok árakat összehasonlító funkciói, az ár-összehasonlító szolgáltatások is felértékelődtek az utóbbi időben, nem véletlenül.

A vásárlásnál ma már a környezettudatosság is számít: a vásárlók több mint 6 százaléka e szempont alapján rendel termékeket. A válaszadók harmada már inkább online vesz ajándékot, és harmada szerzi be fele-fele arányban a neten vagy boltban. Ehhez képest a csehek és a szlovákok jobban preferálják a netes vételt, és lényegesen kevesebbet látogatnak el maguk az üzletekbe, mint a szomszédos országok lakói.

Kávéfőzőt és elektronikai eszközöket kérünk a Jézuskától

Míg a szlovákoknál 86, a horvátoknál 84, a cseheknél, szerbeknél és szlovákoknál pedig 70 százalék körül van azoknak az aránya, akik kihasználják a Black Friday-t és a hasonló leárazásokat, nálunk csak minden második ember él aktívan ezekkel a lehetőségekkel.

Ha nem is konkrétan az akciók miatt, a magyaroknak több mint fele már december előtt megkezdi a karácsonyi vásárlást, sőt jelentős azok száma is (40 százalék), akik egész évben már ajándékötleteket gyűjtenek.

A magyarok egyértelműen a leginkább háztartási eszközökre és elektronikai cikkekre vágynak. Ezen túl, aminek még szintén örülnek a fa alatt:

  • ruhaneműk;
  • kávéfőző;
  • laptop;
  • okostelefon;
  • óra;
  • könyv;
  • parfüm.

A legtöbben egyébként úgy vélik, hogy pénz nem lehet karácsonyi ajándék. A jelenlegi gazdasági helyzet ellenére is csak nagyjából a megkérdezettek tizede adna közvetlenül ajándékot ebben a formában.