A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Elég nagy eltéréssel tippelik meg a szakértők, mennyi bevétel várható a Budapestre tervezett dugódíjból: évente 20−40 milliárd forint körüli összegeket emlegetnek, míg a főpolgármester szerint reálisan 20 milliárdra lehet számítani. A behajtási díj feltételrendszerének kialakításához, a kapukhoz és kamerákhoz mintegy 15 milliárd forint kellene − közölte Tarlós István az InfoRádió Aréna című műsorában −, ebben a főváros állami és uniós pénzekre is számít.

A Levegő Munkacsoportnak viszont az a véleménye, hogy a városvezetésnek készítenie kellene egy öt-tíz éves közlekedésmenedzsment-tervet, és most egy viszonylag olcsón megvalósítható rendszert kellene bevezetnie. Öt-hat év múlva ugyanis olyan általános lehet a gps alapú kilométer- és szennyezésarányos útdíjszedés − amilyen például Münchenben már működik −, hogy Budapesten is át lehet majd térni rá. A kamerás kordon tehát − amellett hogy a felállítása és az üzemeltetése is igen drága − belátható időn belül elavul. A gps-megoldás elérhetővé válásáig a munkacsoport három intézkedés segítségével mérsékelné a város forgalmát és a levegőszennyezést.

Mind a tehergépkocsi-behajtási rendelet betartatása, mind a parkolás ellenőrzése megvalósítható rádiós azonosító kártyák, dsrc-egységek használatával. A dsrc mozgó ellenőrző gépkocsiból lekérdezhető, ezek alkalmazásával az ellenőrzés hatékonyan és gazdaságosan megoldható. A Levegő Munkacsoport véleménye szerint átmenetileg egyetlen zónát érdemes kialakítani − határa a városhatár −, középtávon pedig a kilométer- és szennyezésarányos útdíjjal kell befolyásolni a város forgalmát.

A tehergépkocsi-behajtási rendeletnek érvényt kellene szerezni (a közlekedési eredetű légszennyezés mintegy hetven százalékát a teherautók bocsátják ki).
Budapest-matricát kellene bevezetni, összefogva az Állami Autópálya Zrt.-vel − a városhatáron belül csak olyan gépkocsi közlekedhetne, amelyikhez ezt megvették (a bevezető utak nagy részén ez már ellenőrizhető).
A közterületi parkolás általános díjkötelessé tétele automaták fölszerelése nélkül, mobilparkolással. Automaták csak ott kellenének, ahol a parkolási díj magasabb az alapdíjnál.