A vasúttársaság azzal indokolta a regionális vasútonalak bezárrást, hogy a buszokkal jobban járnak majd az utasok, mint a vonatokkal, mert „az érintett mellékvonalakon közlekedő korszerű, légkondicionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé utasainknak.”

A MÁV-Volán-csoport a 24.hu megkeresésére azt írta, a cégcsoport átfogó infrastruktúrafejlesztési és járműbeszerzési stratégiája csak a rendelkezésre álló források függvényében valósítható meg. Elismerték, a járműveik átlagéletkora sajnos eléri a 40–50 évet.

A vasúttársaságnak mind a járműállománya, mind a vasúti pályája elöregedett.

A szervizelés és karbantartás önmagában nem elég, a szomszédunkban dúló háború miatt az alkatrészek beszerzése szinte ellehetetlenült, vagy sokkal több pénzbe és időbe kerül, mint korábban. A beszállítói láncok összeomlottak, az anyagellátás nehézségei a pályaállapotok romlását is felgyorsította – fogalmaztak.

Emellett a járműveket érő közúti-vasúti balesetek – 2022-ben 28 nagyobb baleset érte a dízel motorvonatokat –, 21 járművet érintett, azaz akadt olyan, amely többször is balesetet szenvedett.

Klíma, klíma, klíma – sok a panasz a melegre

A vasúttársaság összes kocsijának – ülőhelyek számára vetítve – 42 százaléka rendelkezik légkondicionáló berendezéssel, míg a távolsági forgalomban közlekedő járművek negyedében van hatékony klímaberendezés. A régebbi beszerzésű, 2. generációs InterCity-kocsik úgynevezett légjavító berendezéssel vannak felszerelve, amelyek 35 Celsius-fokos hőmérséklet felett semmit sem érnek.

Az utóbbi években összesen 92 korszerű IC+ kocsit szerzett be a vasúttársaság, és a MÁV-START átfogó járműstratégiájában már kizárólag légkondicionált járművek beszerzése szerepel – közölték.

Készült egy felmérés is

Kiderült, hogy százból csak három ember elégedett a vasúti járműflottával, a magyarok 35 százaléka szerint viszont „nagyon aggasztó” a műszaki állapot, ami azonnali beavatkozást igényel. A mellékvonalak bezárása az emberek 41 százalékának okoz kisebb-nagyobb gondot. Az Opinio piackutatónak a hvg.hu által ismertetett felméréséből kiderült az is, hogy a megkérdezettek 35 százaléka nagyon aggasztónak találja a MÁV állapotát és szerinte sürgős javításra lenne szükség, 27 százalék szerint aggasztó a helyzet, de nem kritikus, 16 százalék elfogadhatónak találja, de van még javítanivaló, és mindössze 3 százalék, amelyik megfelelőnek találja és még elégedett is.

A mostani vonalbezárásokat élesen kritizáló Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár a lap érdeklődésére rámutatott, a közlekedéspolitika általánosságban a XX. században ragadt, máig sokkal többet költ az ország közútfejlesztésre.

Miközben a keleti országrészben elég kis kihasználtságú autópályák épülnek mindmáig magyar adófizetői, költségvetési forrásból, a regionális vasúthálózat vonalait bezárja a közlekedési kormányzat

– mondta Vitézy. A közlekedésfejlesztési fókuszt a közútról a vasútra kellene irányítani, és nyilván ebben nagyságrendi segítség lenne, ha Magyarország hozzáférne a neki járó európai uniós forrásokhoz – tette hozzá.

Vitézy elismételte, a vasút messze a legfenntarthatóbb közlekedési mód, mind az áru-, mind a személyszállításban, gyorsabb tud lenni minden más módnál akár az elővárosi ingázásban, akár a nagy távolságú szállításban a nagy sebességű vasutaknak köszönhetően, tette hozzá. Úgy látja, tarthatatlan, hogy a MÁV-Start csak felteszi a két kezét, bejelenti, hogy képtelen a szolgáltatást ellátni, „a kormányzat pedig ezt szolgaian elfogadja”, miközben például a GYSEV ugyanennyi pénzből képes innovatívan működni és jó szolgáltatást nyújtani.

Legalább 1000–1500 milliárd forintnyi a lemaradásunk a vasúti járműparkban, ilyen nagyságrendben rendel Ausztria vagy Csehország jelenleg is vonatokat, miközben eleve jobb helyzetből indul, mint mi. Teljesen új InterCity-flottára, új elővárosi motorvonatokra és új regionális kiszolgáló motorvonat-flottára lenne szükség.

 

Bemondta a MÁV tíz vasútvonal „szünetelését”, de mindenkit nyugtattak

A MÁV-Volán csoport augusztus 1-jétől – további intézkedésig – tíz regionális vasútvonalon, vonalszakaszon vonathelyettesítő autóbuszokkal szolgálja ki utasait az Építési és Közlekedési Minisztérium elrendelése alapján – közölte a MÁV-Volán csoport. Bővebben >>>