Tavaly már minden harmadik autót Kínában gyártották: a 88 millió világszerte legyártott gépjárműnek a 34 százaléka a távol-keleti országból származik, 2023-ban 30 millió autót gyártottak le, és abból 4,9 millió darabot exportáltak. A kínai tulajdonú autógyártók európai piaci részesedése tavaly már elérte az 5 százalékot, sőt most már megkezdődik a verseny a kínai márkák között is a hosszú távú európai (és globális) piaci pozíciókért.
Ugyanakkor a 2018 óta 25 százalékot visszaeső európai gyártókapacitásokat az uniós vezetés védővámokkal igyekezne megóvni a kínai szereplőktől, aminek megtárgyalására éppenséggel jó lehetőséget biztosíthat a kínai elnök, Hszi Csin-ping európai (franciaországi, szerbiai és magyarországi) turnéja.
Kapcsolódó
Az ázsiai partnerek tárgyalóstílusa eltér az európaitól, nagyon kifinomultak, személyes egyeztetésekkel és csak lassan lehet haladni, valamint mindig hosszú távban gondolkodnak
– fogalmazott lapunk érdeklődésére Ormosy Gábor, az AutoWallis vezérigazgatója. Hozzátette azt is, hogy európai szempontból ez egy türelemjátéknak tűnhet, ugyanakkor, ha eljött az üzlet szempontjából a megfelelő pillanat, akkor nagy erőket megmozgatva, gyorsan tudnak dönteni.
A vezérigazgató arra is rámutatott, hogy példátlan, amit a kínai autógyártók az elmúlt húsz évben letettek az asztalra.
Egy-két év alatt felépítenek olyan autógyárat, ahol a technológiai színvonal, a robotizáció mértéke lehetővé teszi azt, hogy gyakorlatilag harminc ember irányíthat egy több tízezer darabot előállító gyártósort. A kereskedelmi marketing is ugyanilyen lendülettel fejlődik. Ennek az intenzitásnak az eredménye, hogy több mint hatvan gyártó van már Kínában, és körülbelül százhatvan márka.
A helyi, védett piacok mellett most már exportra is termelnek, elsősorban Délkelet-Ázsiába, Ausztráliába, Afrikát és Európát is intenzíven támadva.
Ugyanakkor az európai piachoz a kínai gyártóknak meg kell ugrania egy technológiai, dizájn, biztonsági és környezetvédelmi szintet is, megfelelve szabályozói és vevői elvárásoknak – fogalmazott, hozzátéve: de a BYD esetében is láthatjuk, hogy ez a felkínált kínai termékkínálat alaposan megkönnyíti az európai partnereknek, így az AutoWallis dolgát is.
Az AutoWallis eredményeit és 2028-ig szóló terveit bemutató befektetői- és sajtóeseményen a kereskedők számára lehetőségként beszélt a kínai gyártók exporttevékenységéről. De vajon nincs mitől aggódni? – tettük fel a kérdést.
Az autóipari szereplők számára nyilván egy kényszer, hogy érdemben reagáljanak a kínai gyártók, a kínai állam ilyen intenzitású képesség-fejlesztésére. A vevők számára egyébként ez előny, hiszen olcsó, jó autókat keresnek, és ha ezt kínaiak tudják produkálni, akkor a kínai autókat fognak vásárolni, igaz, a fogyasztói igény átalakulása hosszú távú folyamat – magyarázta a vezérigazgató. Az is tény, hogy az európai autógyártók eredményének jelentős része származik a kínai piacból,
ezért nagyon fontos, hogy az európai döntéshozók is megtalálják az egyensúlyt, és ne politikai, hanem gazdaságfejlesztési szempontok alapján alakítsák ki szabályozási keretrendszert
– hangsúlyozta.

A vállalat egyébként már több mint tíz éve áll kapcsolatban ázsiai partnerekkel, a dél-koreai SsangYong-együttműködés révén. Az AutoWallis Nagykereskedelmi Üzletágának vezetője, Bihari Pál az Economxnak felidézte, hogy 2012-ben kezdték meg a forgalmazást, először Magyarországon, kevesebb mint száz darabbal. A nagy ugrás 2018-ban történt, amikor Románia után már Csehországot és Szlovákiát is megszerezték, tavaly pedig már 11 ezer darab SsangYongot értékesítettek a régióban.
A SsangYong piaci részesedése 1,5 százalék fölé emelkedett, ezzel az AutoWallis Európában a márka legnagyobb importőrévé vált.
Ez Bihari Pál szerint azt is jelenti, hogy a dél-koreaiak számára már fontos az AutoWallis csoport és kikérik a véleményüket. Nagyjából hasonló sikereket várnak az AutoWallisnál a kínai partnerektől.
A Nagykereskedelmi Üzletág vezetője szerint várhatóan lesz európai védővám a kínai gyártókkal szemben, és már most látszik, hogy egyre több kínai autógyártó fontolgatja az európai lokális gyártást, egyrészt a gyorsabb kiszolgálás, másrészt a vám kikerülése érdekében.
Meg fognak jelenni a kínai gyártók Európában
– húzta alá. Ugyanakkor szerinte nem szabad temetni még az európai autógyártókat sem, nekik is lesz a kínai jelenlétre megfelelő válaszuk. Kereskedőként az a feladatunk, hogy folyamatosan kövessük a vásárlói igényeket és a lehető legnagyobb mértékben kielégítsük azt – magyarázta.

Visszatérve a kínai elnökhöz, kíváncsiak voltunk arra is, mit remélhet az autóipar Hsz Csin-ping budapesti látogatásától.
Reméljük, Magyarországra valóban kiemelt stratégiai partnerként tekint, és bízom benne, hogy új autóipari befektetéseket is hoz hazánkba
– válaszolta Ormosy Gábor, aki szerint további akkumulátorgyári kapacitást valószínűleg már nem tud Magyarország biztosítani, de akár beszállítóként, újabb autóipari befektetést mindenképpen.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Fennakadt a füge, kiderült, hogy ez a fajta veszélyes mérget tartalmaz

A magyarok egyötödének van meg az összes foga

Minden jel arra mutat, hogy külföldi bankokba menekítik a magyarok a devizájukat – valamit tudhatnak

Felújítják 4-es 6-os villamos vonalát, ez a szakasz lesz érintett
Nem semmi, megtriplázta a pénzét, aki év elején ide fektetett be

Rábólintottak az egészségügyi dolgozók monitorozására

Aki nyugdíjat akar, meneküljön, nem lesz ez így jó

Ez olyan abszurd, hogy holnap el kell törölni

Mernek nagyot álmodni: kétmillió vendégéjszakára vágyik a zalai kisváros
