A Booking.com évek óta óriás szereplő a szálláspiacon, így nem is merült fel, hogy alaposabban meg kéne fontolni, mielőtt kártyaadataink megadása után rányomunk arra a gombra, ahonnan már nincs visszaút. Pedig ebben az esetben olyan felhasználóról van szó, aki nem igazán szeret előre fizetni az árukért és szolgáltatásokért, legalábbis, ha azok nem standardizáltak, mint például egy alap repülőjegy, ahol elvisznek A-ból B-be, legfeljebb késve.

Fizettünk a semmiért

Június végi, július eleji olaszországi túránkat rugalmasra terveztük (ha tetszik egy hely, tovább maradunk), ezért nem foglaltuk le előre a szállásokat, hanem útközben az aktuális napon, vagy előtte egy, maximum két nappal (a főszezon előtt utaztunk, tudatosan). Nápoly közelében remek, kiváló ár/érték arányú szálláshoz jutottunk a Booking.com által, azonban a következő, római foglalásnál különös dolog történt.

A fizetés gomb megnyomása után nem érkezett a visszaigazolás, és email sem, az összeg kártyán való lefoglalásáról viszont azonnal jött a banki sms. Nagyjából 10 perc elteltével érkezett egy email a Bookingtól, miszerint a foglalás nem sikerült, a levont pénz visszatérítésének folyamata automatikusan megkezdődött, és az 7-12 napot vesz igénybe.

Ugrott a bizalmunk

Ezt az időtartamot élből elfogadhatatlannak találtuk, hisz olyan korszakban vagyunk, amikor nem csak az ügyfél tudja egy gombnyomással átjuttatni nekik a pénzt, hanem ők is képesek ugyanerre, ugyanúgy, ahogy például autóbérlésnél, ha kérjük a jármű leadása és ellenőrzése után, azonnal felszabadítják a kauciót. Itt fel is merült a napok száma alapján, hogy nem csinálnak semmit: az összeg akkor kerül vissza, amikor az ügyfél bankjánál lejár az a határidő, amíg levonhatja a befoglalt összeget a Booking.

Így is volt, épp 12 nap lett. Azonban a sikertelen foglalás után ott álltunk levont pénzzel, szállás nélkül: újra kellett kezdeni a folyamatot. Miután kétszer nem akartunk ugyanabba a folyóba lépni, az Expediánál foglaltunk, azon gondolkozva egyúttal, hogy lehetne teljesen kizárni az ilyen kellemetlenségeket. Nos egy módon: nem adunk meg kártyaadatot, nem fizetünk előre, hanem a szálláson, mint a régi szép időkben.

Foglalunk, de közvetlenül fizetünk

Erre ugyanis van lehetőség: nem minden szállás köti ki, hogy előre kell fizetni, még azt sem, hogy előre adjuk meg a kártya adatait. Ugyan így kockáztatják, hogy az utas nem bukkan fel, de ez vélhetően igen ritkán történik: egyrészt ez senkinek nem érdeke, másrészt az utas szerződéses kötelezettséget vállal a fizetésre meg nem jelenés esetére is, rendszerint az első éjszaka árára, így az esetleges kamufoglalásoknak nem sok értelme van.

Kétségtelen, hogy a szállások kis hányada elérhető így, azonban az erősen leszűkített választékból is bőven találtunk utunk hátralévő részén megfelelő árú, minőségű és elhelyezkedésű szállást (ez összesen három különböző szállást jelentett). A kellemetlen élmény után nem volt több bankkártyás izgalom. Az ugyan megfejthetetlennek tűnt, hogy egy ilyen fiaskó után miért nem igyekezett a Booking.com mielőbb visszaszerezni megrendült bizalmunkat egy gyors visszatérítéssel, de azóta tudjuk már, hogy akadt a cégnél nagyobb gond is.