A Temu ellen induló eljárás előzménye, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) február 27-én már arról számolt be, több bejelentéses eljárás is folyamatban van a kínai online piactér kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban.

Nem túlzás azt állítani, hogy már a csapból is a Temu folyik, az új őrület pedig Magyarországot is hamar elérte, lépten-nyomon belebotlunk a platform hirdetéseibe a virtuális térben. A Temu nem más, mint egy online piactér, amit a kínai PDD Holdings e-kereskedelmi vállalat üzemeltet. A brand mögött álló platformon erősen leértékelt árukat kínálnak, amelyeket többnyire a Távol-Keletről közvetlenül szállítják a fogyasztóknak.

Így a világot leuraló kínai webáruházak sorában az Aliexpress, a Wish és a Shein után itt van az agresszívan terjeszkedő Temu is.

Megtéveszthetik a fogyasztókat

A GVH szerda reggeli tájékoztatása szerint a rendelkezésre álló információk és adatok alapján az Írországban bejegyzett Whaleco Technology Limited az általa üzemeltetett honlapon és a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytat, ami alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat.

A vállalkozás például az általa értékesített termékek esetében akár 95 százalék (vagy magasabb) mértékű kedvezményeket kommunikál bizonyos termékkategóriákra, azonban ilyen mértékű kedvezmény a kategóriára történő kattintással nem lelhető fel a találatok között.

A versenyhivatal észlelte továbbá, hogy a vállalkozás a honlapon, illetve a mobilalkalmazáson elérhető termékekre vonatkozó akciós ajánlataival összefüggésben a teljes vásárlási folyamat alatt a termékek elérhetőségére vonatkozó sürgető jellegű tájékoztatásokat tesz közzé, például:

  • „már csak 4 maradt”;
  • „majdnem elfogyott”;
  • „megvásárolva egy perccel ezelőtt”;
  • „Siessen! Több, mint x személy helyezte a kosarába ezt terméket!”;
  • „Keresett! X eladva az utolsó 24 órában”;
  • „A közelmúltban x-en értékelték 5 csillaggal”.

Ezek az üzenetek tartalmuk és vizuális megjelenítésük révén összhatásukban valószínűsíthetően alkalmasak arra, hogy a fogyasztókat sürgessék, illetve pszichés nyomásgyakorlás alá helyezzék a termék megvásárlására vonatkozó döntésük meghozatalában.

A hatóság észlelte azt is, hogy a honlapon a „Temuról” szóló linken közzétett és vallott értékek között a „Társadalmilag felelősségteljes – Jót tenni a világgal” kijelentés szerepeltetésével valószínűsíthetően megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat a termékek lényeges jellemzőivel kapcsolatban, különösen a termékek környezeti hatásai tekintetében.

Továbbá a GVH azt is valószínűsíti, hogy a vállalkozás az általa népszerűsített és forgalmazott termékek esetében azt a hamis benyomást kelti, hogy a termékek jogszerűen értékesíthetőek annak ellenére, hogy nem rendelkeznek „CE” megfelelőségi jelöléssel.

Mindezek alapján a Gazdasági Versenyhivatal a Temu online piacteret működtető Whaleco Technology Limiteddel szemben a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt versenyfelügyeleti eljárást indít.

Fontos megjegyezni, a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul.

A vizsgálat lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A versenyfelügyeleti eljárásban kiszabható maximális bírság az érintett vállalkozás nemzetközi csoportszintű éves árbevételének a 13 százaléka lehet. 

Így az elméleti plafon egészen őrült összeg, tekintettel arra, hogy a kínai óriás becsült árbevétele 16 milliárd dollár, átszámítva több mint 5800 milliárd forint, aminek a 13 százaléka meghaladja a 750 milliárd (!) forintot.

A versenyhivatalnál hangsúlyozták, hogy a Temu a különböző közösségi médiumokban nagy követőtáborral rendelkező, magyar influenszerekkel is népszerűsíti a termékeit. Ezzel kapcsolatban a nemzeti versenyhatóság – összhangban a 2022 novemberében közzétett, influenszereknek szóló útmutatójával – fokozottan felhívja az érintett véleményvezérek figyelmét a reklámozással kapcsolatos szabályok betartására, illetve ennek elmaradása esetén a lehetséges jogkövetkezményekre.

A GVH elnöke, Rigó Csaba Balázs felszólító levéllel élt egy, a Temu termékeit is népszerűsítő hazai influenszer felé, hogy hozza összhangba hirdetési tevékenységét a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvénnyel.

Google, PayPal, Apple, Booking, TikTok

A Gazdasági Versenyhivatal kiemelt figyelmet fordít a jelentős számú fogyasztó és vállalkozás érdekeit és piaci helyzetét befolyásoló, nagy technológiai vállalkozások és online platformok piaci magatartásainak vizsgálatára.

A GVH az elmúlt években többek között a Google, illetve a PayPal számára is előírt versenykorrekciós kötelezettségeket, az Apple és a Booking.com pedig jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett Magyarországon.

A magyar versenyhatóság 2023 februárjában fejezte be vizsgálatát a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacterével, a Wish-el szemben, tavaly november végén pedig lezárta a TikTok vizsgálatát, amely során a magyar versenyhatóság globális hatású eredményeket ért el.

Az egész világot meghódítaná a kínai óriás, ami mindenkit „milliárdossá” tenne

A Temu 2023-ra a legtöbbet letöltött alkalmazássá vált az Egyesült Államokban, világszerte pedig a nyolcadik helyet foglalta el. A minden riválisát letaroló webshop azonban itt nem szeretne megállni, idén már 3 milliárd dollárt költenének csak hirdetésekre, amiből bőven jutott az idei Super Bowlra is.

A részletekről ITT írtunk bővebben.