A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. más nagyvárosi közlekedési rendszerek példája alapján úgy döntött, hogy a Budapesten bevezetendő elektronikus jegyrendszer szerveralapú lesz − mondta Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója. A bevezetésre kiszemelt e-jegyrendszer − amelynek előkészítését 2011 februárjában kezdték el − kártyaprojektjei jelenleg Philadelphiában és Chicagóban futnak, de London is amellett döntött, hogy jelenlegi rendszerét szerveralapúvá alakítja át − tette hozzá Vitézy. A Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. bő egy évtizede tervezi az elektronikus jegyrendszer bevezetését, de érdemi lépés nem történt. A BKK szakított a korábban elkészített koncepciókkal és az egész jegyrendszer előkészítését a nulláról kezdte − mondta a BKK vezérigazgatója.

Felállt a finanszírozás

A teljes, részletes technológiai koncepció 2011 végére, 2012 elejére készült el, amit a Fővárosi Közgyűlés is elfogadott. Miután a főváros ekkora beruházást nem tud megfinanszírozni, ezért az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 54,2 millió euró értékben finanszírozná a budapesti elektronikus jegyrendszer bevezetését. Az EBRD-vel a BKK megkötötte az előzetes finanszírozási megállapodást, amelyre a tenderfelhívás néhány napja jelent meg a bank honlapján − mondta Vitézy, aki szerint ha ez a tender eredményes lesz, akkor még ebben az évben megköthetik a szerződést a rendszer szállítójával és 2014-ben már az első tesztek is elindulhatnak. A teljes rendszer 2015−2016-ban állhat fel teljesen.

A vezérigazgató három "fő célcsoportot" határozott meg, akik miatt ezt a jegyrendszert szeretnék megvalósítani. Az egyik az állandó, rendszeres utasok, akik most is bérletet vesznek és várhatóan ezen a szokásukon a jövőben sem változtatnak. A bérletek az új rendszerben is megmaradnak, de nem papír-, hanem kártyaalapúak lesznek. Ennek Vitézy szerint az lesz az egyik előnye, hogy ha elvész vagy ellopják, akkor egy bankkártyához hasonlóan le lehet majd tiltani. A BKK terveiben szerepel, hogy ezekhez a kártyákhoz lehessen kiegészítő termékeket is vásárolni, ennek akkor lesz majd jelentősége, ha a jegyrendszert sikerül regionálissá tenni − tette hozzá. Az egyéb kiegészítő jegyeket interneten, mobilon keresztül is meg lehetne venni, illetve egy ilyen bérlet érvényességének a meghosszabbítását is különböző csatornákon keresztül lehetne megtenni, sorban állás nélkül.

Az utazóknak kedvez a számláló

A második célcsoport Vitézy szerint a nem rendszeres utazók csoportja. Mint mondta, itt vannak a legnagyobb bajban, miután ezek azok az utasok, akik egy hónapban például 5-10 napot tömegközlekednek, más napokon vagy autóznak, kerékpároznak vagy esetleg vidéken, külföldön tartózkodnak. Vagyis ezek azok az esetek, amikor nem feltétlenül éri meg egy 20 napos használatra tervezett teljes havi bérletet venni.

Itt két technológiai lehetőség felé indulhat el a közlekedési vállalat: az egyik, hogy egy BKK által kibocsátott, az érintésmentes bankkártyák technológiai szabályára hasonlító kártyát bocsátanának ki − mondta Vitézy, aki azt is hozzátette, hogy arról még nem született döntés, hogy ezek a kártyák névre szólóak lesznek-e. Ezekre a plasztikokra az utazáshoz egyenleget lehetne feltölteni. A megoldás lehetővé tenné azt is, hogy időalapú megoldást válasszanak, így például fél órán belüli átszállásnál nem számláznának újra − magyarázta a vezérigazgató, aki szerint egy ilyen kártya előnye az lehetne, hogy az egyenleg utántölthető lenne.

Ebben a rendszerben egy felülről korlátos árrendszert lehetne bevezetni, ami annyit jelentene, hogy a tarifarendszert sem kellene állandóan bogarászni, hiszen ha valaki annyit utazott, hogy egy 24 órás jegyet érte volna meg venni, akkor a rendszer csak annyit számláz ki, ha egy hét alatt annyit utazott, hogy egy hetijegyet érte volna meg venni, akkor pedig csak egyheti jegy áráig számlázna a BKK.

Bankkártyával is utazhatnánk

A másik irány, hogy érintésmentes bankkártyával is lehetne fizetni. Ennek az lenne a lényege, hogy napi egyszeri összesítés alapján állapítanák meg, hogy a rendszert hányszor és miként használták, és ez alapján számláznának. Vitézy szerint azt a megállapodást, amelyet a Transport for London elsőként a világon tető alá hozott a bankokkal, valamint a két nagy kártyatársasággal, itt, Budapesten is meg szeretnék csinálni. Ennek az előkészületei is megkezdődtek már − tette hozzá.

A BKK vezérigazgatója szerint 2013 végén, 2014 elején megjelennek majd az egyenlegfeltöltő és kártyakiadó automaták. Amíg a vegyes rendszer működik, addig ezek a gépek papírjegyet is ki fognak adni, utána már csak kártyát − tette hozzá. Az új jegyrendszer bevezetése a bérletek lecserélésével indul − az ellenőrök ezzel egyidejűleg mobil pos-terminálokat is kapnak (körülbelül 700 kézi készüléket), amivel a jegyek érvényességét tudják ellenőrizni. Az új rendszerben sem kell majd a bérleteket a járművön érvényesíteni − jegyezte meg Vitézy. Az egész tehát a bérletek cseréjével indul, ami 2014−2015-ben lehet reális, míg a jegyek lecserélése és az ellenőrző kapuk felállítása 2015−2016-ra tűnik elérhetőnek a vezérigazgató szerint.

Kép: Napi Gazdaság, Dömötör Csaba