A kabinet eddig ismertté vált tervei szerint összesen 7+1 intézkedés növeli a magán- és cégautók tulajdonosainak, üzemeltetőinek terheit:

  • a gázolaj jövedéki adójának emelése,
  • áfaemelés
  • az átírási illeték változása
  • baleseti különadó a kgfb-ben
  • környezetvédelmi termékdíj emelése
  • regisztrációs adó emelése
  • autópályadíj-emelés
  • cégautóadó-emelés

Vagyonszerzési (átírási) illeték

A 2012-es költségvetési tervek szerint visszterhes gépjárműátruházási illetékből 45 milliárd forint bevételt várnak az idei 33,6 milliárdos módosított előirányzat után - ez 34 százalékos növekedést jelent.

Meggyőződésem, hogy nagyon komolyan visszaveti a használtautó-piaci forgalmat az átírási illeték emelése - mondta a Napi Gazdaság Online-nak Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. A tervezet egy átlagos, 3-8 éves autónál - amelyeknél nem számít már ritkaságnak a száz lóerőnél, azaz 74 kW-nál is erősebb motor - jelentős növekedést hoz. Egy 1,6 literes, 75 kW-os, ötéves kocsi esetében például az illeték 28,8 ezer forintról 45 ezer forintra nő. Az eggyel nagyobb kategóriában, a 150-160 lóerős dízelek által uralt mezőnyben két-háromszoros növekedést is tapasztalhatnak a vásárlók, pedig messze nem luxusautókról van szó.

Fojt szerint egyelőre nehezen becsülhető meg, hogy az évi 450 ezer darabos használtautó-piaci adásvételt mennyiben vetik vissza a kormány tervei. A statisztikák akár 5-10 százalékos csökkenésről is szólhatnak, de a valós adásvételek száma ennél vélhetően kevésbé apad majd, inkább a "lepapírozás" népszerűsége mérséklődhet. A piaci szereplők ugyanis várhatóan minden elképzelhető módszerrel igyekszik majd elkerülni a százezer forint lélektani határ feletti illetékeket. Vannak erre bevált megoldások, de Fojt nem akart tippeket adni. A szakember mindezzel együtt arra számít, hogy a költségvetést meglepetés éri majd, azaz a vártnál kevesebb fog befolyni.

Így látja a Weltauto

Az első félév során közel 4 százalékkal nőtt az értékesített használtautók száma. Az újautó eladások lassulása miatt azonban csökkent a fiatal gépkocsik cseréje, és fogyóban van a minőségi használtautó kínálat is. A tendenciák azt mutatják, hogy tovább öregedhet a hazai autóállomány, ami viszont a szervizek számára jó hírt jelent.

Az átírási illeték jelenleg a motor lökettérfogatától függ: köbcentinként 18 forint, de 1890 köbcentisnél nagyobb motor esetében már 24 forint. Az új rendszerben az illeték nagysága a motor teljesítményétől (kilowattban kifejezve) és az autó életkorától függ. Vagyis minél nagyobb teljesítményű és minél fiatalabb egy kocsi, annál többet kell fizetnie az új tulajdonosnak, ha a parlamenten ebben a formában átmegy a módosító. Ezt a következő táblázat mutatja.

Átírási illeték (Ft/kW) az autó életkorától (év) függően
Motor teljesítménye (kW)0-3 év4-8 év8+ év
0-40600480300
41-80720600480
81-120900720600
120-1200900720
Forrás: NGM

Jövedéki adó

A kormány 2012-es költségvetési tervezete a motorbenzin-fogyasztás további visszaesésével számol, így az innen befolyó jövedéki adó az idénre előirányzott 230,9 milliárd forint helyett 201 milliárddal számol. A nagy fogást a gázolaj adóemelése jelenti: itt 315,5 milliárd forint a terv a 2011-es 292 milliárd után. Amint arról korábban beszámoltunk, ezt a tehernövekedést az autósok és a kisebb fuvarozók fogják alapvetően viselni, a 7,5 tonna feletti járművek üzemeltetőinél a visszaigényelhető adó legnagyobbrészt fedezi az emelést.Mindezzel együtt a kabinet összesen 519 milliárd forintot vár az üzemanyagok jövedéki adójából, ami 6,5 milliárddal kevesebb az idei előirányzatnál.

Regisztrációs adó és környezetvédelmi termékdíj

A használt autók importját is érinti majd a közterhek növekedése: a 2012-es költségvetés a személygépkocsik és motorkerékpárok után fizetendő regadóból összesen 39 milliárd forintot irányoz elő, ami az ideinél bő 20 százalékkal nagyobb.

A regisztrációs adó emelkedése mellett - az MGOE információi szerint - a jelenlegi 10-15 ezer forint többszörösére is nőhet a behozott kocsik után, önbevallás alapján fizetendő környezetvédelmi termékdíj. Erről a tételről a magánimportőrök nem is igen tudnak, miközben az importőr vállalkozásokat ellenőrzik és büntetik is, ha nem igazodnak el a bonyolult szabályok között.

Használtautó-import: adóamnesztia és 300-as euró

Ellentétes hatások mozgatják a használtautó-behozatalt. Amennyiben november közepére-végére közismertté válnak az illeték- és regadó-emelések, élénkülhet az import, amibe a külföldi rendszámot használók adóamnesztiája is besegíthet. Fojt szerint utóbbitól óvatos becslések szerint is 3-5 ezres darabszám várható.

(A Napi Gazdaság Online korábbi, féléves adatokon alapuló prognózisa szerint az év egészében 23 ezer, kétévesnél idősebb autót hozhatnak be.) Az újra 300 forintot ostromló euróárfolyam, a lakáshitel-végtörlesztésre és a jövő évi adóváltozásokra való felkészülés viszont mindezzel ellentétesen hat.

A regisztrációs adó esetében úgy alakul át a díjszabás, hogy környezetvédelmi besorolás négy kategóriája hatra bővül - a közteher ettől, a motor hengerűrtartalmától és az autó korától függ. Mindez azt eredményezi, hogy a legkorszerűbb károsanyag-kibocsátási normáknak megfelelő autók után fizetendő adó csökken. Eközben - hívja fel a figyelmet az Mfor.hu cikke - a régebbi, alacsonyabb környezetvédelmi besorolású járművek esetében jelentősen, akár több százezer forinttal nő, még úgy is, hogy az adótétel az első forgalomba helyezés és az adóigazgatási eljárás között eltelt időhöz kapcsolódó mértékkel csökkenthető.

Forrás: költségvetési tervezet


Az MGOE elnöke mindenesetre bízik abban, hogy mire a parlamenti szavazásra kerül sor, korrigálják majd a regisztrációs adó és az illeték emeléséről szóló tervezetet.

Baleseti különadó

A baleseti különadó - amelyből a kormány 27 milliárdos bevételt tervez 2012-ben - a kötelező felelősségbiztosítási díjakra rakódik majd pluszteherként.

Ennek kapcsán a Napi Gazdaságnak Kisbenedek Péter, a Mabisz elnöke azt mondta: majdnem biztosnak látszik, hogy az október végi díjhirdetésre nem születik meg a baleseti adóról szóló jogszabály, vagyis a meghirdetett díjak még nem tartalmazzák majd az új adót. Az a biztosítók és az alkuszpartnerek kötelessége lesz, hogy a díjak megjelenítése mellett felhívják az ügyfelek figyelmét, hogy az adótörvények elfogadásával a díjra ráépül majd a baleseti különadó.

A szakember szerint biztosítónként eltérő módon, bizonyos kockázati kategóriákban egyes társaságok valóban élhetnek a díjcsökkentés lehetőségével, ám tömeges beszámítás bizonyosan nem lesz. Az alkuszi vélekedésekkel szemben ugyanis a kgfb-piacon ma már nem látok érdemi lehetőséget a díjcsökkentésre, a költségeket porlasztó keresztértékesítés pedig e terméknél még mindig rendkívül alacsony.

Ha a jogszabály korábban elkészül, Kisbenedek szerint, jóval több lehetőség lett volna arra, hogy a biztosítók díjkalkulációiknál számoljanak vele, s ez esetben több helyen is lehetett volna olyan ajánlat, ahol üzletpolitikai okokból beszámították volna a pluszadót. Persze ekkor is csak az adóteher egy kisebb részének "betudásáról" lehetne szó, hiszen az adó olyan mértékű, amely kizárja, hogy a biztosítók mentesíteni tudják az adó alanyát, a gépkocsi-tulajdonost az új teher megfizetése alól. A baleseti különadó most lényegében azt az összeget csatornázza át az egészségügy fenntartásába, amelyet az elmúlt évek biztosítói díjversenye az autósoknak adott.

Sztrádahasználati díjak

Több tízmilliárd forintos bevételre kell szert tennie a sztrádadíjakból finanszírozott - a közúthálózat fejlesztésére és karbantartására kitalált úgynevezett - útpénztárat felügyelő Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnak (KKK). Az idei évvel ellentétben ugyanis jövőre nem kap költségvetési támogatást a KKK, az azonban nem világos, hogy a pénzt miből fogja előteremteni: elképzelhető a sztrádadíjak jelentős emelése is - írta az Origo.hu.

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jövő évi költségvetésről szóló elemzése szerint a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ 2012-re tervezett 93 milliárd forintos kiadását teljes mértékben bevételből kell megvalósítani, mert a szervezet az idei évvel szemben nem kap költségvetési támogatást.

Az ÁSZ a neki átadott költségvetési javaslat alapján megállapította, hogy a 30,5 milliárd forintos támogatás bevétellel történő pótlása "egyértelműen kockázatot hordozhat".

A portálnak szerint a kieső összeg pótlásának egyik megoldása az lehet, hogy egy módosító javaslattal 30,5 milliárddal visszavágják a KKK jövő évi költségvetésben szereplő 93 milliárd forintos bevételi és kiadási előirányzatát. Ebben az esetben ennyivel kevesebb jut útfelújításokra.

A másik lehetséges verzió, hogy a sztrádadíjak emelésével tömik be a lyukat, ami azért elképzelhető, mert a KKK legfontosabb bevételi forrása az autópálya-bérletek eladásából származik. Ha tisztán ez a forgatókönyv valósul meg, az durva áremeléshez vezethet. Elképzelhető persze egyfajta vegyes megoldás is: részben áremeléssel, részben kiadáscsökkentéssel rendezheti a KKK a harmincmilliárdos kérdést.

Cégautóadó

A kormány 2012-re ezen a soron 46 milliárd forintot tervez, ami 63,7 százalékkal múlja felül a 2011-es előirányzatot.

A Gjt. cégauatóadóra vonatkozó 2009. február 1-je óta hatályos rendelkezése értelmében kétféle adótétel létezik: 1600 cm3 hengerűrtartalomig 7000 Ft/hó, afölötti hengerűrtartalmú hajtómotorral ellátott személygépkocsi esetén pedig15000 Ft/hó.

Mindez az alábbi táblázat szerint változna meg, vagyis a társaságok a legtöbb esetben jelentős emelkedésre számíthatnak.

Cégautóadó-tervek (Ft/hó)
Motorteljesítmény (kW)0-4 körny.véd.oszt.6-10 körny.véd.oszt.5, 14-15 körny.véd.oszt.
0-501650088007700
51-9022000110008800
91-120330002200011000
120 felett440003300022000
Forrás: NGM

A vállalkozásokra nehezedő adminisztrációs terhek könnyítésének jelszavával a cégautóadót nem negyedévente, hanem évente egyszer kell majd befizetni és bevallani. A lóláb persze kilóg: a költségvetésnek bevételre van szüksége, ezért - ahogyan azt a javaslat be is vallja - költségvetési bevételkiesés vagy/és kamatveszteség elkerülése érdekében az év első hónapjának 20. napjáig kell teljesíteni az adófizetési kötelezettséget.

Az új cégautóadó szabályozás a teljes egészében Euro-5 norma szerinti flottát üzemeltető vállalatoknak átlagosan nem jelent majd többletterhet - állítja a LeasePlan. Egy Euro-3 és Euro-4 környezetvédelmi besorolású járműveket használó cégnél viszont átlagosan akár 45 százalékkal is emelkedhet a befizetendő adó összege. Ennek ellenére a flottaüzemeltető szerint összességében kedvezőbbé válhatnak a bérbe vett és lízingelt cégautók terhei, ha a mostani tervezet szerint visszaigényelhető lesz a személygépkocsik bérleti díjának áfája.