A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Maga a feltételes adómegállapítás nem új jogintézmény. Az adózók már 1996 óta kérelmezhetik az illetékes minisztériumtól valamely jövőbeni jogügyletük adóterheinek − az adóhivatalra kötelező érvényű − előzetes megállapítását. Az ilyen megállapítás azonban ez idáig csak az azt érintő jogszabályok megváltozásáig vagy az alapul vett tényállás megváltozásáig volt alkalmazható. Ezzel szemben a társasági adóban kérhető új tartós feltételes adómegállapítás alkalmazhatóságát nem szünteti meg azonnal a jogszabályváltozás. A törvény ez évtől azt ígéri, hogy aki tartós feltételes adómegállapítást kér és kap, az mentesül az adójogszabály megváltozásának hatása alól az adómegállapítás kibocsátását követő három évig.

Felmerül a kérdés, hogy az adóteher esetleges csökkenése esetén is kötelező-e három évig a tartós feltételes adómegállapítás szerint eljárni. Tekintve, hogy az alapul vett tényállás megváltoztatása továbbra is megszünteti minden feltételes adómegállapítás alkalmazhatóságát, úgy gondoljuk, hogy az ilyen csapdahelyzet elkerülhető.

Bár tízmilliós nagyságrendű költsége miatt a feltételes adómegállapítás eddig is csak a nagyok eszköze volt, az alapdíj háromszorosáért − sürgősségi elbírálás esetén pedig akár a hatszorosáért − elérhető tartós feltételes adómegállapítás intézményét a jogalkotó kifejezetten csak a 200 főnél többet foglalkoztatóknak és/vagy legalább egymilliárd forintos mérlegfőösszeggel rendelkező vállalkozásoknak teszi elérhetővé.

Mindenképpen pozitív üzenet a nagyvállalatoknak a társaságiadó-terhelést három évre tervezhetővé tevő új jogintézmény. Azt azonban, hogy ez a gyakorlatban milyen tényleges garanciát fog adni, ma még nehéz megmondani.

Szarka Gergely

ügyvéd, adószakértő

Morley Allen & Overy iroda