Száznyolc esztendős történetének legjobb évét zárta tavaly a Rolls-Royce, a goodwoodi gyártó ugyanis 3375 autót adott el világszerte. A cég szinte minden piacán növekedést könyvelhetett el, ezzel mára elmondhatják magukról, hogy nincs más gyártó, amely több autót adna el a 200 ezer euró feletti kategóriában.
Klasszikus arányok, modern extrák
A márka újkori történelme éppen tíz évvel ezelőtt kezdődött a Phantom premierjével, amely nemcsak nyújtott tengelytávú, hanem a ritkaságnak számító nyitható tetős kivitelben is készül. Nincs még egy ekkora kabrió a világon, 5,6 méteres hosszával és kétméteres szélességével a Phantom Drophead Coupé a legnagyobb nyitható tetős autó, amit csak pénzért kapni lehet. Érdekes megfigyelni ugyanakkor, hogy a Rolls-Royce tudatosan kerüli a kabrió szó használatát. Nem mintha a Convertible megjelölés nem lenne elég arisztokratikus, de a Drophead Coupé, azaz a nyitható kupé még különlegesebb autót sejtet.
Az eltelt évek nem látszanak meg a Rolls-Royce kínálatának alapját jelentő típuson, a gyáriak mégis elérkezettnek látták az időt, hogy kisebb modellfrissítésnek vessék alá. Nem kell az autó stílusát alapjaiban megváltoztató módosításokra gondolni, csak egészen finoman csiszoltak a már eddig is tökéletesnek tartott típuson. A modern időket jelzi, hogy nagyobb lett a navigációs képernyő mérete, már USB bemenetről is lehet zenét hallgatni, és szériafelszereltség lett a teljesen ledes fényszóró. Emellett újdonság a felülnézeti kamerarendszer is, amire egy ilyen hatalmas autóban nagyobb szükség van, mint gondolnánk. Úgy tűnik, ezek a technikai újítások még egy ilyen hagyománytisztelő autóban is előbb-utóbb helyet találnak maguknak.
Gondoskodást igénylő részletek
A világ legnagyobb kabriójához természetesen rekordméretű vászontető is illik: a Phantom Drophead Coupé ötrétegű fedelének nyitása huszonöt másodpercbe telik, a vászonanyag pedig míves teakfaborítás alá kerül. Mivel ezt a gyárban nem lakkozzák, a jachtok fedélzetéhez hasonló burkolatot érdemes évente olajjal átkenni, hogy megtartsa a szépségét. Itt már a beszállás sem mindennapi: az ajtók visszafelé nyílnak, akárcsak a múlt század első felében, beülve pedig nem kell nyújtózkodni értük, mert az ablakok tövében lévő gombokkal az ajtók határozott lendületet véve maguktól becsapódnak. Természetesen további "figyelmességekkel" is találkozunk. A sárvédők rejtekéből például esernyőt húzhatunk elő, ha pedig szép időnk van, a csomagtér lehajtható fedelén ülve lehet piknikezni, az ajtó ugyanis két személyt is elbír. Talán ezért is került pezsgőhűtő a Rolls-Royce-ba, a palackot a kristálypoharakkal együtt a csomagtér padlója alól varázsolhatjuk elő.
Nem mindennapi kezelőszervek
Egy Phantom a kormánykerék mögött ülve is jelentősen eltér a többi autótól. A kagylóhéj színű utastérben a lehető legtöbb képernyőt és kapcsolót lakkozott paliszander-borítás mögé rejtették, hogy a belső tér megőrizze klasszikus jellegét, és egyben a lehető legkevesebb dolog vonja el a vezető figyelmét. Az üléseket állító gombokat a könyöklő fedele alá tették, és a modern időket jelző színes képernyőt is egy elegáns órával díszített fedél mögött találjuk. Szemmel láthatóan igyekeztek minden felületet nemes anyaggal burkolni a tervezők, műanyaghoz csak néhány helyen, például a kormányoszlopra tett váltókarnál érhet az ember keze. A másik ilyen a légkondicionáló tárcsája, amelyen meglepő módon nem találunk hőfokot, az indoklás szerint a Rolls-Royce tulajdonosa nem Celsius-fokra pontosan beállított klímában szeretne ülni, hanem csak azt tudja, hogy fázik vagy melege van. Sőt a testünkre és a lábunkra különböző hőmérsékletű levegőt fújathatunk, mivel általában a lábunk szokott a fázósabb lenni. Első pillantásra a szőnyegek egyszerűnek tűnnek, a süppedős birkabőr kárpit helyett ugyanis kenderből készült szőnyegeket találunk a lábunk alatt, aminek nagyon egyszerű oka van. A nyitott tetős autót gyakran használják a tengerparton, és ha homokot viszünk be a cipőnkön, ezt sokkal egyszerűbb kiporolni.
Kézzel készül a százmilliós autó
Egy Rolls-Royce kiválasztása időigényes feladat, hiszen a legapróbb részletekig konfigurálhatjuk az autót, még a fényezést is lehet tetszőleges árnyalatban kérni, ehhez pedig már mobiltelefonos alkalmazást is fejlesztett a gyártó. Elég csak lefényképezni kedvenc színű tárgyunkat, a kijelzőn máris ebben a festésben pompázik az autó, aminek aztán a felszereltségét még tovább válogathatjuk. Az is beszédes adat, hogy a Phantom modellek 95 százalékát az egyedi, személyre szabható Bespoke program keretében adják el. A próbált Phantom Drophead Coupé mintegy 125 millió forintot ér, és ahogyan az ára, úgy a gyártása sem mindennapi. Közel ezer alkalmazott és csupán két robot dolgozik a Rolls-Royce goodwoodi üzemében, ami jól mutatja, hogy az autókat többnyire kézzel szerelik össze. A Phantom kárpitozása például négyszázötven darabból áll, ezeket pedig csakis szabadon tartott alpesi marhák bőréből készítik, így biztosak lehetnek benne, hogy drótkerítés nem sértette meg az állatok bőrét. A kabrióhoz nem rendelhető, de igen látványos extra a csillagos égbolt tetőkárpit, ennek 1600 fényforrását is egyenként varrják bele a borításba. Az autó oldalát ékesítő karaktervonal egyetlen ember munkája, aki szabad kézzel, három óra alatt festi fel az öt méter hosszú csíkot. Olyan nagy becsben tartják, hogy amikor egyszer egy dubai vevő karaktervonal nélkül rendelte az autóját, de később mégis megtetszett neki, a szakembert és mókusszőr ecsetét repülőre ültették, hogy helyben fesse fel az autóra a csíkot. Ez már valóban a luxus csúcsa: nemcsak a világ legjobb autójáról van szó, hanem a kiszolgálás sem mindennapi.Mintha repülő-szőnyegen ülnénk
Műszaki szempontból a Phantom modellfrissítése mindössze egyetlen változást hozott: az eddigi hatfokozatú automata sebességváltót egy új nyolcsebességes egységre cserélték. A döntést hosszas mérlegelés előzte meg a Rolls-Royce-nál, mondván, ha az eddigi egység is bevált, akkor mi értelme változtatni? A választ végül a károsanyag-kibocsátási normák szigorodása adta meg, az új váltóval ugyanis mintegy tíz százalékkal csökkentek a Phantom emissziós értékei. A tervezők kikötése volt ugyanakkor, hogy a menetteljesítmények ne változzanak. Nem mintha a tizenkét hengeres erőforrás nem lenne elegendő az üresen is több mint két és fél tonnás kabrió mozgatásához. A hagyománytiszteletből mindmáig 6,75 literes erőforrás a legmodernebb közvetlen befecskendezéses technikájú, és bár 460 lóerőnél többet is el tudnánk képzelni egy ekkora lökettérfogatú motortól, a maximális nyomaték 720 newtonmétere minden igényünket kielégíti. A Drophead Coupé a legnagyobb nyugalommal ér el tetszőleges sebességet, és gyorsításkor még akkor sem hajlandó hallatni a hangját, ha egy kicsit jobban odalépünk neki. A sportosság egyébként is az utolsó, ami eszünkbe jutna erről az autóról, mégis találunk egy S gombot a kormánykeréken. Ezt megnyomva közvetlenebbé válik a gázpedál, és a sebességváltó is tovább húzatja a fokozatokat, ami legfeljebb arra jó, hogy még dinamikusabban hajtsunk fel a hegyi szerpentinen. A Rolls-Royce tervezőinek célja sokkal inkább az, hogy az autóban ülve egy repülőszőnyegen érezzük magunkat. A néhány órás budapesti menetpróba során a Drophead Coupé meggyőzően bizonyította ezt a tulajdonságát, a ballonos abroncsok úgy simítják ki alattunk az aszfaltot, mintha nem is az úton, hanem egy arasszal felette suhannánk. Mondanunk sem kell, hogy egy ekkora bálna milyen feltűnő jelenség a fővárosi utakon, még a dunai szállodasoron is, ahol pedig gyakran megfordulnak luxusautók. Érdekes, hogy amíg egy Phantom limuzin széles C-oszlopa és elfüggönyözhető oldalablakai mögött elbújhatunk a nyilvánosság előtt, addig a Drophead Coupé volánjánál akaratlanul is a figyelem középpontjába kerülünk. Igaz, a tulajdonosokat ez valószínűleg a legkevésbé zavarja.
| Motor: | V12-es benzines |
| Hengerűrtartalom: | 6749 köbcentiméter |
| Teljesítmény: | 460 LE 5350/min |
| Nyomaték: | 720 Nm 3500/min |
| Hajtás: | hátsókerék-hajtás |
| Sebességváltó: | nyolcfokozatú automata |
| Hossz./szél./mag.: | 5612/1987/1566 mm |
| Tengelytáv: | 3320 mm |
| Nyomtáv: | 1687/1671 mm |
| Saját/össztömeg: | 2630/3050 kg |
| Csomagtér: | 315 liter |
| Üzemanyagtartály: | 100 liter |
| Gumiabroncs: | 255/50/R 21 |
| Végsebesség: | 240 km/óra |
| Gyorsulás 0-ról 100-ra: | 5,8 s |
| Gyári fogyasztás (város/országút/átlag): | 22,8/10,2/14,8 liter/100 km |
| Széndioxid-kibocsátás: | 347 g/km |
Legolvasottabb
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Washington lecsapott európai tisztségviselőkre, Brüsszel azonnal visszavágott
Üzenetet küld az állam a betegeknek: új szabály jön az EESZT-ben, ennek sokan nem fognak örülni
Nyugdíjasok figyelem: itt a bejelentés, ekkor kapnak pénzt 2026-ban
Megkapták a zöld lámpát az amerikaiaktól: helyzetbe kerülhet a Mol
Idén sem lett olcsóbb az otthon sütött bejgli, ennyit kóstál most a magyarok slágersüteménye
Hegyekben állnak az Epstein-dokumentumok, döbbenetes mennyiséget találtak belőle
Megmutatjuk 2026 összes szabadnapját – így tervezze a szabadságát
Zelenszkij nyilvánosságra hozta a teljes béketervet, Moszkva azonnal visszavágott