A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértést állapított meg a Vitabalans Kft. és Vitabalans Oy vállalkozás Lacto Seven és Lopacut 2mg termékeinek reklámozásával kapcsolatban. A jogsértés elkövetéséért 10 840 000 forint bírságot szabtak ki.
A GVH döntése szerint a Vitabalans Kft. és a Vitabalans Oy 2011. július 1. és 2013. szeptember 5. közötti egyes reklámjaiban megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot tanúsított, mert a Lacto Seven étrendkiegészítő termék egészségre gyakorolt hatására vonatkozó állításai nem feleltek meg az ágazati szabályokban megjelenő reklámozási rendelkezéseknek - írja közleményében a GVH.
A reklámok azt az üzenetet közvetítették, hogy a termék hét olyan baktériumot juttat a szervezetbe, amelyek jótékonyak, hasznosak az emésztőrendszer számára, s jó közérzetet, immunerősítést, az egészséges bélflóra fenntartását eredményezi, ám a vállalkozások nem tudták igazolni ezen állítások valóságtartalmát.
Gyógyszert is hirdettek
A GVH továbbá megállapította, hogy a vállalkozások 2013 januárjától márciusáig jogsértő reklámtevékenységet folytattak, amikor a Bors, a Blikk és a Blikk Egészség egyes számaiban közzétett reklámokban nem határozták meg egyértelműen, hogy a Lopacut 2mg hasmenés elleni termék gyógyszer. Az ágazati törvény ugyanis előírja, hogy gyógyszertárból vény nélkül is kiadható és társadalombiztosítási támogatásban nem részesülő gyógyszerek reklámozása csak akkor szabályos, ha a reklám egyértelművé teszi, hogy a reklámozott termék gyógyszer.
A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy
- a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben elhúzódott,
- a jogsértéssel érintett termék bizalmi termék.
Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a vállalkozások a jogsértő kommunikációt a jogszabályváltozásokat követő úgynevezett átmeneti időszakban tették közzé.
A bírságfizetési kötelezettség egyetemlegesen terheli a két vállalkozást. A fentieken túl a GVH megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.
A GVH közleményében ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy
- az étrend-kiegészítő termékek, így probiotikus készítmények reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is, így egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak,
- a gyógyszertárból vény nélkül is kiadható és társadalombiztosítási támogatásban nem részesülő gyógyszerek reklámozása csak akkor szabályszerű, ha a reklám alapján egyértelmű, hogy a reklámozott termék gyógyszer.
Legolvasottabb
Nekimentek az oroszok a belga banknak, bekövetkezhet a legrosszabb
Sokk Európában: biztonsági kockázatnak minősítette Dánia az Egyesült Államokat
Ipari sokk Magyarországon: már a kormányváltás is szóba került a friss adatok után
Riasztották a járványügyet: visszatért a rettegett kórság a középkorból a magyarlakta városba
Egyre többen nem kérnek a céges karácsonyi bulikból
Már jelszó sem kell, hogy ellopják a fiókunkat
Berágtak a németek, bekérették az orosz nagykövetet
Kitört a botrány: korlátozza a „túl sok bukást” a Semmelweis Egyetem
Orbán Viktor: Vége van