Veszélybe kerül az OEP-finanszírozott betegszállítók mőködőképessége az év eleji drasztikus üzemanyagáremelkedés után, ezért az MBOE ismét segítségért fordul a Nemzeti Erőforrás Minisztériumához és a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz. Tavaly a szervezetek többletköltségei csak a gázolajár növekedése miatt 18 forinttal emelkedtek kilométer-teljesítményre vetítve.

A NEFMI 2011-ben két alkalommal nyújtott támogatást a többletköltségek fedezésére, ám a kapott összegek csak a tényleges kiadások felét állták. A hiányt akkor a betegszállító szervezetek a gépjármő-amortizáció pótlására szánt pénzből és hitelekből fedezték, de ez hosszú távon nem folytatható. Hitelre sincs további lehetőség és a gépkocsik állapota is aggasztó - az átlagos futásteljesítmény jelenleg 600 ezer kilométer körül alakul.

Az egyesület számításai szerint a 2012. évi szükséges kompenzáció a tavalyi elmaradással együtt 800 millió forintra rúg. Mivel sem az idei büdzsé, sem a költségvetési törvény nem irányozza elő a többletköltségek fedezetét, az MBOE ismét a NEFMI-hez fordult. Álláspontjuk szerint ugyanis hatékony és előremutató megoldás csak a minisztériumok szakmai támogatásával és a szükséges anyagi források biztosításával születhet. A szervezet ennek hiányában a kilométer-teljesítmények csökkentésében lát alternatív lehetőségt, ehhez azonban jogszabályi környezetet kellene módosítani.

Mindezek nélkül a jelenlegi gázolajárak és a rendelkezésre álló pénzügyi források alapján egyértelműen zavarok és fennakadások prognosztizálhatók a szolgáltatásban. Ez pedig végső soron a betegszállító szervezetek mőködésének teljes ellehetetlenüléséhez vezethet - hangsúlyozzák.