Szerda reggel elindult a Clark Ádám hajódaru Komáromból. Reggel 8 órakor az úszódaru Budapest felé vezető útján Dunaradványnál járt, a kapitánya, Gyenei Gyula becslése szerint délután 3 órára - a tervezettnél korábban - ér az Újpesti vasúti hídhoz - számolt be a Hirado.hu.
A Clark Ádám hajódaru Közép-Európa legnagyobb - 200 tonna teherbírású - úszódaruja, Magyarországon ez az egyetlen eszköz, amellyel kiemelhetik a múlt héti tragikus balesetben elsüllyedt Hableány roncsait.
Kapcsolódó
A beszámló szerint sikeresen át tudott haladni a komáromi vasúti híd alatt az úszódaru, amely reggel fél hétkor indult el Komáromból. Ez volt útvonalának egyik legkritikusabb része a Margit híd mellett, ahol a legkevésbé fér el - ezért kellett várni a Duna apadására. A speciális úszódaru leengedett gémmel 50 m hosszú és 20 m széles, 2006-os átépítése óta 200 tonna teherbírású, ezzel a legnagyobb ilyen jármű Közép-Európában.
A daru óránként 11-12 kilométeres sebességgel halad Budapest felé, addig nem kell kikötnie. A baleset helyszínéig a járműnek összes hét híd alatt kell áthaladnia. Kissé emelkedett a Duna vízszintje az elmúlt pár órában, ami nem segíti a mentést.
Frissítés: Egy ukrán teherszállító lassítja a hajódarut
Már elhagyta Esztergomot a Clark Ádám hajódaru, de egy előtte haladó ukrán teherszállító hajó kicsit lassítja a haladását - hangzott el az M1-en szerda délelőtt. Eddig körülbelül 8-8,5 csomóval haladt a hajódaru, most körülbelül 7 csomóval megy, azaz óránként 12-13 kilométerrel.
A Clark Ádám érkezése továbbra is délután 3-4 óra körül várható Újpesten, és a lassulás ellenére is "tempósan" haladnak.
Így dolgoznak majd
A Clark Ádámnak nem ez lesz az első ilyen feladata, több hajó kiemelésében is segédkezett, például az SL 2537 jelű, 2013-ban elsüllyedt osztrák bárkáéban. A daru előnye, hogy képes magát rögzíteni a mederhez, szakkifejezéssel "az anyahorgonyait ledobva tudja magát a mederfenékhez rögzíteni" - tudta meg a Clark Ádám úszódarut működtető HSP Hídépítő Speciál Építőipari Kft. (HSP) szakemberétől, Földes Tamástól a Hvg.hu.
A következő kérdés, hogy hogyan emelik ki a roncsot. Először úgy kísérelhetik meg a kiemelést, hogy a hajó két elülső és hátsó része (az orr és a tat) alatt is átvezetnek a búvárok egy-egy drótkötelet, majd a két hurkolt végű kötelet a Clark Ádám daruhorgára akasztják. Ha ez nem megoldható, akkor a másik módszer az lehet, hogy a gépházon át fúrnak egy lyukat, és azon vezetik át a drótkötelet, amin keresztül felemelik a hajót. A kikötőbakokhoz viszont nem szabad drótkötelet rögzíteni, azokat nem ilyen terhelésre tervezték - mondta Vámosi Antal a portálnak.
Emiatt nem borul fel a daru: A gém talapzata a középvonaltól előrébb van. Van kétoldalt két 60 köbméteres, középen pedig egy 80 köbméteres ballaszttartály, amelyet teleszívnak vízzel, így bőven megvan a biztonsági tartalék is a 200 tonnás csúcsemelésekhez. A szivattyúk egy óra alatt telenyomják az összes tartályt vízzel. Ha egy hullám kicsit megbillentené a hajót, a tartályokban lévő ballasztvíz hullámzása tovább billenthetné azt, és attól viszont rögtön annyit dőlhetne, hogy a Clark Ádám azonnal felboruljon - írta a Hajozas.hu.
Legolvasottabb
Őrületes botrány a Covid-vakcinák körül: iszonyú, végzetes mellékhatásra bukkantak
Bokros Lajos megszólalt: támogatja a Tisza-csomagot, megpiszkálná a nyugdíjkorhatárt és az adókat is
Megütötték a forintot: egy titkos Orbán-tervről szóló cikk és az árrésstop lehet a háttérben
Érdemes újratervezni a megtakarításokat: 28 százalék adókedvezmény vágható zsebre
Váratlanul lemondott a kormány, sokba került az euró bevezetése
Borzalmas felfedezés a Wagner-csoport bányájában: rengeteg holttestre bukkantak az aranyásók
Orbán Viktor is megszólalt a nagy port kavart amerikai dokumentumról: „Amilyen az adjonisten…”
Magyar Péter belengette: információja van arról, hogy zsarolják a köztársasági elnököt
Megérkezett a feketelista: félezer ember kap karácsonyi ajándékba felmondást