A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

A REMAT-ok a volt állami, ám a 90-es években privatizált hulladékbegyűjtő mamutvállalat feldarabolásából jöttek létre − tájékoztatta a Napi Gazdaságot Bíró József, a csíkszeredai REMAT Hargita vezérigazgatója. A roncsokból kinyert acél és nemesfémek értékesítéséből jelentős haszon származik, annak ellenére, hogy a veszélyes anyagok, a gumiabroncsok és a különböző kenőanyagok megsemmisítéséért külön fizetni kell az erre szakosodott cégeknek.

A folyamat igen egyszerű: a minisztérium értékjegyeket oszt szét a programban részt vevő cégeknek, amelyek ezzel fizetnek az autótulajdonosoknak a leadott roncsért. A gépjárművek így ingyen jutnak a fémhulladék-gazdálkodókhoz, miközben a roncsprogramon kívül leadott autókért normális esetben nagyjából 500 lejt (egy euró 4,3 lej) fizetnek.

Bíró szerint egy roncs feldolgozása körülbelül 250-300 lejbe kerül, a fémek értékesítéséből származó bevétel pedig átlagosan 800-900 lej autónként. Egy bizonyos darabszám fölött a gépkocsikat egyszerűen bedarálják és bálázva értékesítik; a fémhulladék kétharmadát hajók szállítják külföldre, a maradékot a helyi fémfeldolgozó üzemek vásárolják fel.

A környezetvédelmi minisztérium adatai szerint tavaly közel 190 ezer roncsot vontak ki a forgalomból, idén legkevesebb 120 ezer értékjegyet osztottak szét. Számításaink szerint − autónként 500 lejes profittal számolva − a roncstelepek tiszta haszna két év alatt meghaladja a 155 millió lejt, azaz a 36 millió eurót − ráadásul ehhez még hozzáadódnak az alkatrészek árusításából befolyó összegek.