A 90 éves asszony nem figyelt eléggé és úgy akart a gazdagréti Penny Markethez befordulni, hogy pont akkor kanyarodott, amikor érkezett egy másik autó. Nagy karambol lett a vége, az idős asszonyt ki kellett emelni a Toyotából. Hány éves korig szabadna volánhoz ülni? – teszi fel a sok vitát kiváltó kérdést a Budapest Környéke.

Hétfő reggel egy 90 éves asszony Gazdagréten a Toyota Yarisával a Rétköz utcán haladt a Gazdagréti út felé. A kereszteződéshez érve át akart hajtani a Penny Markethez, ám eközben nem adott elsőbbséget egy a Gazdagréti úton lefelé tartó Ford Fiestának. 

Ford olyan erővel csapódott a Toyota bal oldalába, hogy a kisautó megpördült, és a járdán keresztül vágva háttal a bevásárlóközpont előtti dombra sodródott, majdnem kidöntve ki a Penny zászlótartó rúdjait. A balesetet előidéző idős asszony bár használta a biztonsági övét, az ütközés következtében megsérült. 

A magyar statisztikai adatok szerint a fiatalabb korosztály több balesetet okoz, mint az idősek, ennek ellenére nagy a vita arról, hogy be kellene-e tiltani bizonyos életkor felett a vezetést.

Az Európai Bizottság elsősorban a hetven év feletti autóvezetőkre vonatkozó alkalmassági vizsgálatot és igazolást szigorítaná. A legtöbb európai államban – köztük Magyarországon is – nincs felső korhatár, egészen addig, amíg a járművezető egészségi állapota nem zárja ki, hogy közúti forgalomban vezessen.

Sok európai országban szigorúbb a szabályozás

Vannak azonban olyan országok, ahol már most is szigorúbbak az idősebb gépjárművezetők irányában:

  • Dánia: a 75 év felettieknek külön orvosi igazolást kell csatolniuk a vezetői engedély megújításához. A 80 év felettieknek pedig már évente meg kell újítaniuk jogosítványukat. 
  • Spanyolország: a vezetői engedélyt 65 éves kortól ötévente kell megújítani, előírás az orvosi vizsgálat.
  • Nagy-Britannia: a hetven év felettiek vezetői engedélyét háromévente meg kell újítani. A kérelemben fel kell tüntetni minden olyan egészségügyi problémát, amely a vezetés szempontjából fontos lehet.
  • Svájc: minden hetven év feletti járművezetőnek kötelező a külön alkalmassági vizsgálat.
  • Olaszország: A legszigorúbb európai szabályozás szerint már ötven éves kor felett ötévente kell megújítani a jogosítványt, míg a hetven év felettieknek háromévente, a nyolcvan év felettieknek pedig kétévente kell orvosi igazolás a vezetéshez.

Megkopott reflexek, T-bone karambolok

Léteznek az idős sofőrökre jellemző balesettípusok is. Ilyenek például az úgynevezett T-bone karambolok, amikor oldalról, merőlegesen csapódnak egymásba a járművek, főként akkor, amikor az idős vezető mellékutcából vagy garázsból igyekszik kikanyarodni a főútra, de nem jól méri fel a lehetőségeit. Az idős sofőröknek gyakran jelenthet problémát a balra nagy ívben kanyarodás is.

A német Bild szerint valójában nincs egyértelmű terv arra vonatkozóan, hogy pontosan miként kellene vizsgálni az idősek vezetési képességét. Az uniós elképzelés szerint a járművezetőknek csupán azt kellene igazolniuk valahogy, hogy továbbra is biztonságosan képesek közlekedni.