Tavaly már nyomuk sem volt a pandémia alatt jellemző nyugodtabb, szellősebb forgalomnak az utakon, 2022-re ismét a koronavírus előtti szintre tornázta vissza magát a közlekedés szerte a világban – derül ki az INRIX közlekedéskutató vállalat legújabb tanulmányából.

Dugók szempontjából a elsősorban az európai és az amerikai nagyvárosok teljesítettek rosszul, az INRIX felmérése szerint az európai városi övezetek 42 százalékában volt nagyobb forgalomtorlódás, mint a pandémia előtt, míg az Egyesült Államokban ez az arány 39 százalék volt.

Dacára a magasabb üzemanyagáraknak, az inflációs nyomásnak, az ellátási láncokkal kapcsolatos problémáknak, a legtöbb nagyvárosban több késést okoztak a dugók tavaly, mint 2021-ben. A top 25 legforgalmasabb város között elenyésző azok száma, amelyekben az autósok kevesebb időt vesztegeltek tavaly dugóban, mint 2021-ben – mindössze öt ilyen város volt.

Ezek közül kiemelkedik Brüsszel, ahol 27 százalékkal kevesebb időt vesztettek – egy sofőr átlagosan 98 órát egész évben – a városban autóval közlekedők, mint 2021-ben. Ez különösen annak fényében érdekes, hogy a belga fővárosban 2021 januárjától sebességkorlátozást vezettek be, és néhány út kivételével a 30 kilométer per órás maximumot kell tiszteletben tartani. Ilyen tekintetben még izgalmasabb a 2019-es összevetés: a kritikus hangokra rácáfolva tavaly 30 százalékkal kevesebbet állt dugóban egy átlagos brüsszeli autós, mint két évvel korábban, bőven a 30 kilométer/órás sebességkorlátozás bevezetése előtt.

Kép: INRIX Research

Bár sok belföldi kritika érte Budapestet az elmúlt időszakban forgalom tekintetében, az INRIX felmérése alapján azonban a magyar főváros egyáltalán nem számít kirívó esetnek globális szinten. A listán 50 város szerepel, ezek között a 23. helyen végzett a tavalyi forgalom alapján Budapest. A fővárosban autózók átlagosan 86 órát vesztegeltek dugóban egész évben, ez pedig 6 százalékkal kevesebb a 2021-ben és a 2019-ben mért értéknél is. Többek között Rómában, Isztambulban és Bukarestben is rosszabb volt a forgalmi helyzet tavaly, mint Budapesten az INRIX szerint.

A lista első helyén zsinórban a második alkalommal végzett London, míg Párizs a harmadik legforgalmasabb városnak bizonyult globális szinten 2022-ben. A két európai nagyváros közé egy amerikai ékelődött be a második helyre: Chicago, New York City pedig az ötödik helyen szerepel a listán.