Nem áll jól a magyarországi gumiabroncspiac - így összegezte az aktuális helyzetet Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft ügyvezető igazgatója egy pénteki sajtóbeszélgetésen. Bár jól indult az idei szezon, később azonban megtorpant, így az idei első hét hónap adatai alapján 6,4 százalékkal esett vissza a nyári piac az előző év hasonló időszakához képest. A kereskedőknél jelentős mennyiségű nyári abroncs "ragadt bent" a szezon elején, amiket idővel különböző akciók keretében részben tudtak csak csökkenteni. A téli gumiabroncsok iránti kereslet kapcsán pedig nagy a bizonytalanság, minden érintett nagyon óvatos - fogalmazott Rábai.
Egyes vélemények szerint akár 20 százalékos téli visszaesés is elképzelhető, bár az euró/forint árfolyam miatt voltak olyan gyártók, amelyek előrehozták a szállítást. Idén az első hét hónapban egyébként 15,2 százalékos volt a téli abroncsok értékesítésének növekedése, de a szereplők arra számítanak, hogy a piac augusztus-szeptemberben vissza fog korrigálni. Mindeközben a Continental "tartotta pozícióját" - fogalmazott Rábai.
A nyári gumin spórolunk
Az abroncs-értékesítés csökkenésében a negatív makrogazdasági környezet mellett szerepe lehet az üzemanyagár emelkedésének, és annak is, hogy a használt gumik egyre nagyobb tényezőnek tekinthetők. Az ügyvezető szerint ugyanis megvannak azok a kiskapuk, amelyeken be lehet hozni ezeket, ez pedig mind a gyártók, kereskedők és nem utolsó sorban az állam számára is kedvezőtlen. Az is megfigyelhető, hogy spórolásból nyáron is sokan használják a téli gumit, s ez is hozzájárult ahhoz, hogy nagy készlet halmozódott fel a nyári gumikból.
Évente mintegy 2-2,1 millió személygépkocsi abroncsot értékesítenek a gyártók Magyarországon, amely körülbelül 75-80 százaléka a teljes piacnak. Tehergépjárművekre való abroncsból 2007-ben még több mint 200 ezret adtak el, míg idén 150 ezer körüli értékesítés várható. A magyar személyabroncs piacon átlagosan a prémium termékek képviselik a 30 százalékot, 20 százalékot a közép, 50 százalékot pedig az alacsony kategória a viszi el.
Rábai elmondta, hogy az utóbbi időben az olcsóbb kategóriájú személygépkocsi-abroncsok eladása csökkenőben, a középkategóriában viszont emelkedés figyelhető meg, míg a prémium termékek értékesítése stagnál. Ez utóbbi főleg a flotta értékesítéseknek köszönhető, ez a réteg ugyanis kevésbé árérzékeny - tette hozzá Rábai. Európában egyébként a közép kategóriás abroncsok értékesítése csökken, hisz a prémium és a középkategóriás termékek ára egyre inkább közelít, s aki megteheti, az alig drágábban, jobb minőséget választ.
Legolvasottabb

Újabb hétvégi rémálom a Balatonnál: szinte minden megtörtént, ami rosszul sülhet el

Megvan a fekete doboz, kiderül az utolsó 30 másodperc titka

Merre tartunk? Veszélyben az amerikai, brit és francia bázisok

Emberi hibára gyanakszik egy veterán pilóta az Air India új katasztrófaelméletében

Jobb, ha nem kapcsoljuk be a klímát ebben az esetben: sokkal többet árthat, mint használ

Semmi sem rengeti meg a turistákat, ha ide kell utazni nyaralni

Véres indok: már a magyar bejelentés után két nappal Izrael bombázta Iránt

Pont ez a gép repült el a paksi atomerőmű felett – most már tudjuk, mi történt utána

Egymillió tonna alapanyagot fognak felhasználni az akkumulátorgyárak Magyarországon
