A Győr-Gönyű kikötővel kapcsolatban a magyar állam gőzerővel dolgozik azon, hogy ne kelljen az uniós támogatást visszafizetni - derül ki Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter parlament honlapján megjelent válaszából, amelyet Magyar Zoltán jobbikos képviselő kérdésére adott. A Győr-Gönyű kikötő, intermodális központ közlekedési kapcsolatainak fejlesztésere vonatkozó projektet az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (Éduvizig) valósította meg. (A fejlesztés uniós támogatása 6 milliárd forint, a magyar önrész csaknem 2 milliárd.) Az Éduvizig azonban a kikötő-működtető társaságot 2001 óta nem hozta létre.

Működtetőre van szükség

A mielőbbi változás érdekében az Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. egy 100 százalékban állami tulajdonú kft. létrehozását kapta feladatául: első lépcsőben a társaság átveheti a működtetői feladatokat (befektetőkkel való kapcsolatfelvétel, szolgáltatások), második lépcsőben pedig felmerülhet az érintett önkormányzatok (Győr, Gönyű) és a MÁV Zrt. részvételének vizsgálata a társaságban. A miniszter szerit ehhez világos és megfelelően alátámasztott üzleti tervre, életképes - már kialakítás alatt lévő - üzleti modellre van szükség, amellyel a kikötőt működtetni lehet.

A válasz alapján a kikötői vasúti pályahálózat működtetését a MÁV 2012. július végéig veheti át. A kikötő állami területeinek kezelése az általánosan kialakult gyakorlat szerint állami és/vagy önkormányzati működtetés esetén - az egységes kikötőfejlesztés, infrastruktúra-ellátás, a kikötő irányítása, nonprofit működtetése, valamint szabályozása és felügyelete miatt - az állam és/vagy az önkormányzat tulajdonában kell, hogy maradjon. A terület nem, csak a ráépített felépítmények adhatók magáncégek tulajdonába. Ezzel kívánjuk elkerülni, hogy az értékes trimodális logisztikai tevékenységre alkalmas kikötői területeken bizonytalan jogi környezet és spekuláció alakuljon ki - olvasható a dokumentumban.

Egyelőre csak vasúti kocsikat tárolnak

A kikötői vasúti vonalon jelenleg három társaságnak van az Éduviziggel, mint a vasúti infrastruktúra vagyonkezelőjével és üzemeltetőjével, vasúti kocsi tárolásra jogosító szerződése (G.Transport'96 Kft ., LCH Kft . és Közgép Zrt.). Ezek közül a G.Transport'96 Kft. jelenleg nem végez tárolást. Az LCH Kft. az Audi-forgalomban közlekedő vasúti kocsikat és Ermewa tartálykocsikat tárol, míg a Közgép Zrt. a saját tulajdonában lévő vasúti kocsikat tárolja. A cégek tárolási díjat fizetnek. A szerződéseket az Éduvizig kötötte - forgalom hiányában - átmeneti jelleggel, az ideiglenes hasznosítás, illetve a bevételek biztosítása érdekében. A forgalom beindulása esetén az ilyen jellegű hasznosítás megszűnik - írta a miniszter.