Bizonytalan helyzetbe kerülhet a betegszállítás jövőre - hívja fel a figyelmet a Magyar Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE). A betegszállítókban több nyugtalanító kérdés is felmerült a 2012. január 1-jén várható módosítással kapcsolatban a szervezet múlt csütörtöki, az Országos Mentőszolgálat, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár képviselőivel tartott érdekegyeztető tárgyalása után. Az MBOE tagszervezetei ma egy előre nem kiszámítható, állandóan változó teljesítménydíjazás alapján működnek, ezért a nem gazdasági érdekek alapján működő Országos Mentőszolgálat irányítása egy hónap alatt akár 90 betegszállító vállalkozást juttathat a csőd szélére.
A betegszállító kis-és középvállalkozások hatékony gazdasági működéséhez fix szolgáltatási díj szükséges, hiszen az előre meg nem határozható bevétel nem teszi lehetővé az olyan alapvető feltételek biztosítását sem, mint a munkaerő finanszírozása és a gépkocsik fenntartása. A nem fix alapú szolgáltatási díj így végső soron a szervezetek gazdasági stabilitását sodorja veszélybe.
Az MBOE döntését a jövő évi szolgáltatásról ezért a jelenlegi gázolajár-emelkedés is befolyásolja: ha a Nefmi által meghatározott éves betegszállítási keretösszeg nem követi a szervezet költségeinek emelkedését, a betegszállítás fenntarthatatlanná válik.
Értelmetlen költekezés
Mindemellett az irányítás 2012. január 1-je utáni, zökkenőmentes biztosítására az OMSZ milliárdos nagyságrendű kiadásokat tervez 200 fő közalkalmazott felvétele és új hardver- és szoftverberuházások révén, amelyek éves fenntartása további többszáz millió forintos többletköltséget jelent.
Az ország és az egészségügy jelenlegi pénzügyi helyzetében ez a kiadás hatalmas terhet ró a költségvetésre, ráadásul teljesen indokolatlan is, mert kettős irányító rendszert hoz létre. Az MBOE által alkalmazott számítástechnikai rendszer egy tökéletesen működő GPS-alapú szoftver, amelynek éves fenntartása nem jelent plusz kiadást, hiszen azt a jelenlegi költségvetésükből finanszírozzák a betegszállítók.
A jelenleg működő részleges OMSZ irányítás és az MBOE megyei irányító szervezetei együttesen, az elmúlt három hónapban olyan eredményeket értek el, mely hatására érezhetően javult a finanszírozás és nőtt a hatékonyság - szögezi le a MBOE. Mindezeket a belső tartalékok feltárásával sikerült elérni. Az MBOE ezért azt javasolja, hogy a jelenlegi betegszállítási modell legalább egy éves meghosszabbítása mellett a tárca képviselői és szakértői dolgozzák ki a rendszer gazdaságilag optimális és szakmailag megalapozott működési kereteit. Ezzel egy időben a Nefmi rendezze a szolgáltatás költségarányos finanszírozási alapjait.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Putyinéknak semmi se szent? – megtámadták a baltiak energiaellátását
Reagált Zelenszkij a korlátozott tűzszüneti javaslatra

Hadrendbe álltak Orbán békeharcosai, totális blokád jöhet a csütörtöki EU-csúcson

Olyan hideg lesz éjszaka, amilyen még télen sem volt

Magyar találmány lesz világsiker: az űrtechnológia forradalmasítja a városok tervezését

Jön az állampapír-pénzeső 3.0, százmilliárdokat kapnak a befektetők

Infláció: vannak, akik még Orbán Viktornál is jobban kikészülnek tőle

Szomorú jövőkép - Öt év múlva is kevés lesz a fizikatanár az iskolákban

Újabb rossz hír: ez biztosan nem hiányzott a németeknek
