Egy júniusi robbanás miatt lángra kapott egy bolt New York-ban, ami tele volt motoros kerékpárokkal. Négy ember halt bele a füstmérgezésbe, akik a bolt feletti apartmanokban laktak – írja az AP.

Eric Adams, New York polgármestere szerint hónapok óta kongatják a vészharangot. Úgy nyilatkozott, nem csupán állami, de szövetségi szinten is valódi lépésekre lenne szükség.

A városban mintegy 65 ezer elektromos kerékpár található, ez egész Amerikában a legnagyobb állomány. Idén eddig száz tűzeset történt a kerékpárok akkumulátorai miatt, és ezek 13 esetben halálos kimenetelűek voltak. Az országban több mint 200 ilyen balesetet regisztráltak.

Nincs egységes szabályozás

Chuck Schumer és Kristen Gillibrand New York-i demokrata szenátorok a múlt hónapban ismertették azokat a jgoszabályokat, melyek a mikromobilitási eszközökre vonatkozó kötelező biztonsági előírásokat tartalmaznak. Schumer szerint ugyanis jelenleg nincsenek érvényben alapvető előírások, emiatt a rosszul legyártott akkumulátorok elárasztottak az Egyesült Államokat.

A város pénzbeli támogatást is kapott a szövetségtől, melyet a kerékpárok töltőállomásaira fordíthatnak, a tűzoltók pedig remélik, hogy ezzel is csökken a tűzesetek száma.

Laura Kavanagh tűzoltóparancsnok szerint az akkumulátor okozta tűz különösen veszélyes, mivel azok minden előjel nélkül robbannak fel és a legtöbbször olyan nagy területen okoznak tüzet, hogy a lakók nem tudnak kimenekülni az otthonaikból, a tűzoltók pedig nem tudják őket kimenteni.

Hasonló volt egy áprilisi incidens, amikor két testvér – egy 7 éves fiú és 19 éves nővére – vesztette életét, amikor egy roller akkumulátora okozott tüzet Queens-ben.

Nem lehet betiltani őket

A helyi hatóságok megtiltották a bérlőknek és a lakástulajdonosoknak, hogy a lakásokban elektromos járműveket tartsanak, néhány hónappal később azonban visszakoztak, mert a futárként dolgozók tiltakoztak a tiltás ellen.

Tavaly mintegy 1,1 millió motoros kerékpárt adtak el az Egyesült Államokban, 2021-ben pedig 800 ezer e-biciklit importáltak az országba. Az egyik helyi szállítmányozási cég becslése szerint a New York-i elektromos kerékpároknak mindössze nagyjából a 10 százaléka lehet biztonságos.