A világ több országában is leállt, akadozott a McDonald’s rendszere pénteken: Japántól Ausztrálián keresztül az Egyesült Királyságig több helyről is jelezték a meghibásodást, hogy az étteremlánc egységeiben a vásárlókat nem tudják kiszolgálni.

Egy új-zélandi McDonald’s-alkalmazott pénteken például arról számolt be, hogy a számítógépes szerver összeomlása miatt nem tudnak rendeléseket felvenni és ételt felszolgálni, a rendelések leadására használt képernyők is megadták magukat.

A hongkongi vásárlók sem tudták aznap használni a mobilappot és az önkiszolgáló rendelőképernyőket. Tajvanon pedig a kiszállítás és a telefonos rendelés szünetelt a rendszerhibával összefüggésben. Az Egyesült Királyságban sem tudnak a McDonald’s-tól rendelni.

Az említett példákon túl számos McDonald's étterem ideiglenesen csak készpénzt tudott elfogadni, illetve arra kényszerült, hogy ideiglenesen bezárja kapuit.

De mi is történt valójában?

Az 1940-es években világhódító útjára induló McDonald's üzleti tevékenységének mára minden egyes mozzanatát áthatja a modern technológia, gondoljunk csak a gyorsétteremlánc mobilalkalmazására, az emberi segítséget nem igénylő rendelést felvevő, önkiszolgáló kioszkjaira vagy a digitalizált étlapokra. Mindezek részeként természetesen a generatív mesterséges intelligenciának is hatalmas szerepe van abban, hogy a McDonald's több milliárd dolláros többletértékesítéssel büszkélkedhessen.

Ugyanakkor, – mint a mellékelt ábra mutatja – a világ 100 országában közel 40 ezer étteremmel működő láncot ugyanez a digitális technológia csúnyán térdre is tudja kényszeríteni.

Tudomásunk van egy technológiai kiesésről, amely hatással volt éttermeinkre, a problémát jelenleg is próbáljuk orvosolni. Köszönjük a vásárlók türelmét, és elnézést kérünk az esetlegesen okozott kellemetlenségekért. Megjegyezzük, hogy a probléma nem kapcsolódik kiberbiztonsági eseményhez

– közölte a McDonald's péntek napközben a sajtóhoz eljuttatott közleményében.

A globális étteremlánc a Reuters szerint azóta sem hozta nyilvánosságra, hogy a kiesések pontosan hány éttermüket érintették, és valójában mekkora károkat okoztak. Azóta azonban kiderült, hogy a technikai meghibásodás okozta leállás a csendes-óceáni térségből indult, és innen terjedt tovább a világ más részeire, megbénítva végül az összes piacon a rendeléseket.

A McDonald's azt azonban megosztotta, hogy konfigurációváltás közben egy meg nem nevezett harmadik fél, egy harmadik szolgáltató okozta a hibát.

Egyre inkább a technológiai rendszerekre vagyunk utalva. E rendszerek bármilyen meghibásodása vagy leállása jelentősen befolyásolhatja a működésünket, beleértve franchise partnereink működését, illetve ügyfeleink tapasztalatait és megítélését

– írták a hamburgeróriás jogászai február végi tőzsdefelügyeleti jelentésükben, mintha csak belenéztek volna a kristálygömbbe.

Sőt, azt is hozzátették, mintegy önmagukat figyelmeztetve, hogy a mesterséges intelligencia eszközei, amelyeket működésük bizonyos területeibe beépítettek, nem biztos, hogy a kívánt hatékonyságot hozzák el a jövőben, és a tervek szerint hatnak üzleti eredményeikre.

Azóta helyreállt a McDonald's összeomlott keringése

Azóta úgy tűnik, hogy a pénteki kényszerpauzát követően szombatra helyreállt a McDonald's keringése: csak az egyik nagy piacot kiemelve, a McDonald's Japán szombat reggelre arról számolt be, hogy minden telephelyén újranyitott, és elnézést kér a kellemetlenségekért: mostanra minden éttermük és szolgáltatásuk zavartalanul, a megszokott módon működik. A rendeléseket személyesen és online is le lehet adni.

Arról már a Bloomberg számolt be, hogy többek között Tajvanon, Hongkongban, Kínában, az Egyesült Királyságban és Írországban is megoldódtak a problémák.

Rá se lehet ismerni az ország legrégebbi Mekijére

Világszinten is egyedi belsőépítészeti megoldásokkal nyílt meg a világ talán legelegánsabb McDonald’s étterme.

A részletekről ITT írtunk bővebben.