Az AlixPartners vezető stratégiai tanácsadó cég arra figyelmeztet, hogy a globális autóipar óriási méretű összeomlás felé tart, mivel mintegy 255 milliárd dollárnyi tőkekiadást hajtottak már végre az elektromos járművek fejlesztése és gyártása miatt, mielőtt a fogyasztók készen állnának a termékek felvásárlásra, vagy egyáltalán kiépült volna a villanyautók számára szükséges infrastruktúra.
A mérvadó stratégiai tanácsadó friss tanulmánya szerint - melyet az amerikai Forbes dolgozott fel - 2023-ra több mint negyedmilliárd dollárt fordítanak kutatási és fejlesztési célokra, valamint a tőkekiadásokat globálisan is az e-autókra fordítják a konszernek. Így 2022-ra már 207 modell lehet a piacon, de a jelenleg nagyon magas termelési költségek, a hozzápárosuló alacsony értékesítési volumen és intenzív verseny következtében veszteségesek lesznek a gyártók számára.
Shiv Shivaraman, az Alix Partners főigazgatója elmondta: az ipari szereplők egyfajta satuba kerültek. Ha valamilyen módon nem vesznek részt az új mobilitási forradalomban, akkor a jövőben lemaradhatnak. De ha részt vesznek benne, akkor előnyt szerezhetnek, csak olyan áron, amelyet nem biztos hogy megengedhetnek maguknak.
Három jelentős problémát listázott még, amely erősen kihathat a villanyautók piacára:
- A kétpólusú amerikai politikában teljesen eltér egymástól a pártok hozzáállása. A Demokraták általában a szövetségi támogatások mellett vannak, és segítenék a fogyasztókat az e-autóvásárlásban, elektromos töltők telepítésében. Az Obama-adminisztráció az autóipar számára is magasabb üzemanyag-takarékossági és kibocsátási normákat vezetett be, ami a villanyautók fejlesztésére késztette a gyártókat. A Republikánusok, akik jelenleg a kongresszust és a Fehér Házat is uralják, régóta ellenségesek az alternatív energia és a környezetbarát közlekedés kormányzati támogatásával. Általában tagadják az éghajlatváltozást, amelyet a tudományos közösség széles körben támogat. Miközben az amerikai piac az egyik legnagyobb az újautók számára, így kérdéses, hogy egy politikai fordulat miatt nem kidobott pénz lesz a fejlesztésre elköltött befektetés.
- A tankolási költségek makacsul alacsonyan maradtak az Egyesült Államokban, kivételt Kalifornia jelent a körülbelül 4 dolláros üzemanyagár-szintjével. Ez az árszint a fogyasztókat arra ösztönzi, hogy alacsonyabb fogyasztású, olcsó fenntartású autókat vegyenek. De az ország többi részénél az árak megközelítőleg 3 dollár/gallonos sávban vannak, ami túl kevés fogyasztót mozgat meg, és ők használják tovább a belsőégésű motorokat.
- Ráadásul az autóipar csak most kezd el eladni a piacra olyan kis elektromos autókat, amelyek egy töltéssel több mint 250 mérföldet tudnak megtenni. De általában a töltési idő 40 perctől négy óráig terjed. Az autóvásárlók túlnyomó többsége nem venné ezért ilyen autókat, mert attól tart, hogy valahol vagy elakad, vagy rengeteg időt veszít a hosszan tartó "tankolással".
De az autógyárak azzal is lábon lövik magukat, hogy nagy tőkét mozgatnak meg az önvezető járművek fejlesztésébe: az AlixPartners figyelmeztet, hogy a fogyasztók csak 2 300 dollárral fizetnének többet az önvezető funciókért, miközben az iparági költségek 22 900 dollárra rúgnak, vagyis körülbelül 10-szer több megy erre, mint a fogyasztók fizetési hajlandósága.
A fotó forrása: Tolga Akmen/AFP.
Legolvasottabb
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Összeomlás szélén egy kulcságazat: 63 ezer munkahely forog kockán
Komolyan megsérült Fico különgépe, amely Brüsszelbe szállította a szlovák kormányfőt
Mérgesek a tanárok – Tovább nő a bérfeszültség az iskolákban
Csalókat csalt csapdába a nyugdíjas férfi
Vége a jó időknek? Látványosan esik az állampapírok hozama
Megvan a NASA legújabb vezetője, el sem hiszi, honnan jött
EU-csúcs: nem nyúltak a befagyasztott orosz vagyonhoz, hitelből segítik Ukrajnát
Perceken múlt az újabb merénylet? Jelöletlen rendőrautók gázolták el a Bondi Beachre tartó férfiakat – Videó