Az, hogy a fogyasztók hogyan vélekednek az Egyesült Államok gazdaságának állapotáról és a saját pénztárcájukról, a parfümvásárlási szokásaikon is egyértelműen meglátszik: a pénzügyi bizonytalanság miatt a legtöbben olcsóbb alternatívákra váltottak, csökkentik a termékvásárlás gyakoriságát, vagy teljesen elhagyták a parfümhasználatot – állapították meg a Pattern nevű e-kereskedelmi platform szakértői a CNN-nek az Amazonon és más nemzetközi oldalakon regisztrált eladások alapján.

Mint jelezték, idén a pénztárcakímélő, roll-on parfümök iránti kereslet eddig 207 százalékkal nőtt a tavalyi évhez képest, ezt követi az olcsóbb parfümminták értékesítésének ugrásszerű, 183 százalékos emelkedése és a testpermetek eladásainak 30 százalékos bővülése.

A parfüm az új rúzsjelző

Az ártudatos vásárlók ugyanakkor még a gazdasági visszaesések idején sem hagyják el teljesen a drágább termékek – például a csúcskategóriás csokoládék, márkás szépségápolási termékek, sminkek – vásárlását, amelyektől jobban érzik magukat.

Ezt nevezik rúzs-effektusnak, amikor a fogyasztók még recesszió idején is költenek kisebb luxuscikkekre – magyarázta Dallin Hatch, a Pattern adatelemzője, aki szerint a parfümök a fogyasztói hangulat új „rúzsjelzői” az USA-ban.

Háromszoros eladások

Megerősíti a trendeket a Circana piackutató vállalat piaci felmérése, amely kimutatta, hogy 2023 első felében a mini palackok váltak az illatvásárlók körében a legnépszerűbb kiszereléssé.

A kiskereskedők értékesítési pontjaira épülő jelentés szerint mostanra a mini méretű parfümök eladásai felülmúlták a kategória mindenkori eladási forgalmát, és az idén eddig megvásárolt összes illatanyag 38 százalékát teszik ki, a tavalyi 35 százalék után.

„Az egy unciánál kisebb kiszerelésű parfümök növekvő arányban, idén háromszoros mennyiségben fogynak a teljes illatpiacon. Főként azért, mert a nagyobb méretűek körülbelül egyharmadába kerülnek a kis üvegcsés parfümök” – mondta Jacquelyn Wenskus, a Circana elemzője.

Áldoznak a jó közérzetre

A gazdasággal kapcsolatos izgalom ellenére a jelentés szerint a jó közérzetre fordított kiadások 2023 első felében tágabb értelemben is növelték a magasabb presztízsű, de megfizethető kozmetikumok, bőr- és hajápoló termékek eladásait az előző évhez képest. Ez a szegmens 14 milliárd dolláros árbevételt ért el az év első felében, ami 15 százalékos növekedéssel ér fel éves összevetésben, míg a szépségápolási termékek tömegpiaca idén eddig 28 milliárd dollárt termelt, ami 9 százalékos növekedést jelent.

A szépségipar a megfelelő hangokat üti meg, új és meglévő termékekkel elégíti ki a fogyasztók érzelmi igényeit, ami különösen üdvözlendő olyan időszakban, amikor a vásárlóerő továbbra is szűkös – fogalmazott a trendek kapcsán Larissa Jensen, a Circana tanácsadója.