A bejelentésre azonnal 9 százalékos pluszba került a Volkswagen árfolyama a frankfurti értéktőzsdén, a papír végül több mint 5 százalékos erősödéssel zárt keddhez képest. A WV részvényára több mint 30 százalékkal csökkent hétfő óta. A VW igazgatótanácsa elnökségének, a konszern legfelsőbb vezetőiből és a nagyrészvényesek képviselőiből álló öt tagú grémiuma délelőtt óta ülésezett, hogy ajánlást tegyen az igazgatótanács pénteki ülésére.

A Volkswagen emissziós hamisítási botránya miatt távozott vállalatvezető közleményében azt hangsúlyozta, hogy "a Volkswagennek új kezdésre van szüksége, személyi konzekvenciával. Az új kezdethez az utat lemondásommal nyitom meg."

Martin Winterkorn amiatt távozik a 78 éves cég éléről, hogy a napokban kiderült: az Egyesült Államokban forgalmazott járműveiben a társaság olyan szoftvert alkalmazott, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem korlátozza a motorteljesítményt. A VW ezt elismerte.

A VW presztízsének egyelőre beláthatatlan kárt okozott a dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásának manipulálása. A Neue Zürcher Zeitung szerdai számában azt írta: nyílt titok, hogy a gyártók által megadott fogyasztási és emissziós értékeket csak laboratóriumi körülmények között lehet elérni. El lehet várni, hogy a gyártók végre valóságosabb számokat adjanak meg, de a felügyeleti hatóságoktól is elvárható, hogy reálisabb határértékeket szabjanak meg - írja a lap.

Sorjáznak az elítélő nyilatkozatok

A német ipari szövetségek sorra adtak ki a VW manipulációját elítélő nyilatkozatokat, miközben a tények teljes körű feltárását sürgetik. A német gépkocsigyártók szövetsége szerdán "megütközését" fejezte ki amiatt, hogy a VW az Egyesült Államokban áthágta az emissziós tesztekre vonatkozó szabályokat. A VDA, a gyártókat és az autóipari beszállítókat tömörítő szervezet, amelynek maga a VW is tagja, hangsúlyozza, hogy nem elfogadható egy speciális szoftver visszaélés-szerű használata, és a körülményeket teljes mélységükben fel kell deríteni. A VDA kiemeli, hogy a közúti közlekedésben az emissziós értékek jelentékenyen ingadoznak, és többek közt a vezetési stílustól is függenek. Ezért a próbapadon kimutatott emissziós értékektől való eltérés fizikai okokból is elkerülhetetlen és igazolható.

Az ACEA, az európai autógyártók szövetsége szerdán közölte: támogatja, hogy olyan teszteljárásokat vezessenek be, amelyek nem laboratóriumi körülmények között, hanem normál üzemmódban mérik az emissziós értékeket. Az EU-nak sürgősen ki kell dolgoznia a megfelelő szabályokat - hangsúlyozza az ACEA.

A német kereskedelmi és ipari szövetségek elítélik a manipulációt és az ügy gyors és teljes tisztázását kívánják, nehogy a német ipar egészének presztízse károsodjon. Ulrich Grillo, a német gyáriparosok szövetségének (BDI) elnöke üdvözölte, hogy a VW független szakértőket bízott meg a vizsgálattal.

Az ACEA nagyon komolyan veszi a csalást

Az ACEA európai autóipari szövetség szerdán közölte, hogy "nagyon komolyan veszi" az amerikai piacon elkövetett hamisítást, de hangsúlyozta: elszigetelt esetről lehet szó, nincs rá bizonyíték, hogy az ügy az egész iparágat érintené.

Az Európai Bizottság képviselője az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága előtt hangsúlyozta: egyelőre nem lehet megmondani, hogy az Európában futó VW-gépkocsikat manipulálták-e. Az EU bizottsága a következő napokban össze kívánja hívni a tagországok felügyeleti szerveit, hogy megvitassák, megfelelő-e a jelenlegi ellenőrzési rendszer.

Korlátozni kellene a dízelmotorok használatát

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) MTI-hez eljuttatott közleményében az szerepel, hogy a botrány kapcsán végzett dízelmotor-vizsgálatok alapján azok nem felelnek meg sem az amerikai, sem pedig az európai emissziós követelményeknek. A motorok a határértékeket jóval meghaladó szennyezéssel üzemelnek, ezért korlátozni kellene használatukat - írják.

Az olasz környezetvédelmi miniszter szerdán azt közölte: leállítják a VW-járművek árusítását, ha kiderül, hogy a botrány az Olaszországban értékesített autókat is érinti. A történtek után felül kell vizsgálni a károsanyag-kibocsátás egész európai ellenőrzési rendszerét és az eddig megjelentetett környezeti adatok helyességét is. Az olasz fogyasztóvédők nem zárták ki az olasz VW-tulajdonosok esetleges csoportos kártérítési követelését sem.

A cseh közlekedési minisztérium is vizsgálatot indított a Volkswagen (VW) autógyárral együtt annak kiderítésére, hány, a VW-csoporthoz tartozó márkájú autó lehet érintett Csehországban a károsanyag-kibocsátási botrányban.

Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter szerdán elítélte "az állam és az adófizetők meglopását" annak kapcsán, hogy kiderült, a Volkswagen (VW) autógyár csalt bizonyos modelljei károsanyag-kibocsátását illetően. "Ez az állam és az adófizetők meglopásának egy formája" - fogalmazott a tárcavezető a szerdai kormányülést követően, emlékeztetve arra, hogy a környezetkímélő gépjárművek után különböző bónuszok és kedvezmények járnak.

A fémpiacot is elérte a VW-botrány

A Volkswagen emissziós hamisítási botrányának a hatása már a fémpiacokat is elérte, a platina ára hat és fél éves mélypontra esett szerdán napközben Londonban.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) még pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A VW amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.