A magyar fogyasztók egyre árérzékenyebbek, és ez a trend még jó ideig velünk marad. A vásárlóknál ez úgy mutatkozik meg a mindennapokban, hogy egyre megfontoltabban és tudatosabban választanak. A tudatosság miatt pedig egyre többen keresik a hazai eredetet tanúsító Magyar Termék védjegyes árucikkeket.

A lakosság közel kétharmada számára megterhelést jelent az infláció és a rezsiemelkedés, így egyre többen kényszerülnek arra, hogy lemondjanak bizonyos márkák vásárlásáról. A nemzetközi trendek két legmarkánsabb trendje a fenntarthatósági és a digitalizációs szempontokra épül.

„A digitalizációhoz a minél szélesebb árukínálat és extragyors élelmiszerpótlásra, vagy a funkcionális élelmiszerek előállítására való igény kapcsolódik szorosan, addig a fenntarthatóság témája többek között az egészségtudatosságot, a termékek származását és eredetiségét, valamint a mögöttük rejlő emberi történeteket állítja a középpontba.” – mondta Törőcsik Mária fogyasztói magatartást elemző szakember.

Kiemelte: ezeket a trendeket napjainkban felülírja a fogyasztói környezetet legerőteljesebben befolyásoló infláció, a racionális gondolkodás kerül előtérbe, amelynek egyik kézzel fogható bizonyítéka a vásárlói árérzékenység.

Népszerűbbek a magyar termékek

A fogyasztók 90 százaléka figyel arra, hogy magyar terméket válasszon, sőt közel háromnegyedük a Magyar Termék védjegyes árucikkekhez köthető promóciókat is rendszeresen keresi – erről már Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője beszélt.

Míg 2020-ban összesen 178 Magyar Termék védjegyes gyártó volt, addig az idei év végére az arány a becslések szerint meghaladja majd a 240-et, termékeik száma pedig elérheti az 5 500-at.

„A tapasztalatunk az, hogy gyártói oldalról is egyre magasabb az igény arra, hogy jogot szerezzenek a hazai és megbízható eredetet tanúsító védjegyek használatára” – húzta alá Benedek Eszter.

Ennek következménye, hogy a Magyar Termék védjegyet használók köre egyre komolyabb gazdasági súlyt képvisel. A védjegyhasználók éves összesített árbevétele csaknem 4 000 milliárd forint volt. Ez felülmúlta a várakozásaikat, mert 2021-ben még csak 2 650 milliárdnyi volt az összesített bevételük.

„Hazai üzletláncként kiemelt célunk, hogy a kínálatunkban a lehető legnagyobb részarányban kiváló minőségű magyar termékek szerepeljenek” – hangsúlyozta Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója. Szerinte a hazai termékek magas beltartalmi értékkel rendelkeznek és megbízhatóak.

A sajátos hazai fogyasztói trendeket nem szabad figyelmen kívül hagyniuk a magyar gyártóknak, így ahhoz, hogy egy-egy árucikkük versenyképes maradjon a külföldi import termékekkel szemben, nemcsak minőségben, hanem ár-érték arányban is tartaniuk kell a lépést.