Jelentősen nőtt – 27 százalékról 36 százalékra – azoknak a vállalkozásoknak az aránya, amelyek 1 millió dollárt meghaladó értékű adatvédelmi incidenst tapasztaltak az elmúlt egy évben, ennek ellenére a cégek több mint egyharmada nem tett kockázatkezelési erőfeszítéseket, és csak minden negyedik vállalat javította kiberrezilienciáját.

A PwC idei Global Digital Trust Insights felméréséből az derül ki, hogy a válaszadók több mint fele szerint a generatív mesterséges intelligencia alkalmazása katasztrofális kibertámadásokhoz vezethet a jövőben.

A legkitettebbek a támadásoknak az egészségügyi ágazat szereplői.

A káros kibertámadások költsége itt 25 százalékkal magasabb, 5,3 millió dollár volt, míg globálisan átlagosan 4,4 millió dolláros kárt okoztak a vállalkozásoknak. A vizsgált időszakban az egészségügyi szervezetek válaszadóinak közel fele számolt be 1 millió dolláros vagy azt meghaladó értékű adatvédelmi incidensről.

A PwC 71 ország 3 800 üzleti és technológiai vezetőjének körében végzett felmérése rámutat, hogy tovább nőtt az elmúlt egy évben azok száma, akik elszenvedtek ilyen támadást.

A többi szektor esetében ez az arány:

  • technológiai, média és telekommunikáció: 43 százalék;
  • pénzügyi szolgáltatók: 38 százalék;
  • energiaszektor: 37 százalék;
  • ipar- és autógyártás: 33 százalék;
  • kiskereskedelem: 28 százalék.

Az informatikai szakemberek számára intő jel, hogy a válaszadók 52 százaléka szerint a generatív MI katasztrofális kibertámadásokhoz vezethet a következő 12 hónapban, viszont tízből közel nyolc válaszadó – 77 százalék – kívánja a generatív MI-t etikus és felelősségteljes módon használni.

Cégvezetők az AI-ról: nem lehet kibújni alóla

A mesterséges intelligencia alkalmazása nélkülözhetetlen a vállalkozások többségénél. Néhány év múlva már az lesz furcsa, ha egy vállalkozás nem használja az AI-t a szervezeti rendszerében. A Budapest Corvinus Egyetemen tartott kerekasztal-beszélgetésén a szakértők elmondták: „El kell fogadni, hogy mennyi mindent nem tudunk, és alkalmazni kell a generatív AI-t legalább a vezetői döntések előkészítésében és támogatásában”. Bővebben >>>

Hiába a kockázatok, a vezetők háromnegyede kifejezetten érdeklődik a generatív mesterséges intelligenciában rejlő üzletfejlesztési lehetőségek iránt:

  • 77 százalékuk egyetértett azzal, hogy a következő három éven belül segíteni fogja szervezetüket új üzletágak kialakításában;
  • 75 százalékuk szerint az alkalmazottak produktivitását fogják növelni a következő 12 hónapban.

A fenyegetettségek növekedése ellenére a vállalatok jelentős része nem ismeri és nem elemzi a kiberkockázatokat.

A vezetők technológiába vetett hite nem alaptalan, hiszen a generatív MI kiválóan alkalmas egy kiberincidensről – különböző rendszerekből és forrásokból származó – nagy mennyiségű adat szintetizálására, ezzel segítve a vezetőket a történtek megértésében, azaz egy incidens felismerésére és gyors elemzésére is kitűnően alkalmazható

– emelte ki Durojaiye Péter, a PwC magyarországi és közép-kelet-európai kibervédelmicsoportjának, valamint az EMEA régió Cybersecurity Impact Centerének vezetője.

A szervezeteknek mindössze két százaléka optimalizálja és fejleszti folyamatosan a kibertámadásokkal szembeni ellenállóképességét valamennyi területen. A megkérdezett vezetők több mint 40 százaléka nem érti a feltörekvő technológiák, például a virtuális környezeti eszközök, a generatív MI, a vállalati blokklánc, a kvantum-számítástechnika és a kiterjesztett valóság jelentette kiberkockázatokat.

A jövő technológiáinak alkalmazása nem csak üzleti előnyt hozhat, hanem új kockázatokat is jelent, ezért ezek elemzése és kezelése kiemelten fontos a sikeres bevezetéshez

– összegezte Gyimesi Csaba, a PwC Magyarország kibervédelmi csoportjának igazgatója. 

Erre varrjunk gombot, a mesterséges intelligenciánál is gond lehet az előítélettel

Az AI-eszközök tervezésével, tanításával és használatával kapcsolatosan rengeteg etikai kérdés merül fel, ezek közül egyik legtipikusabb az előítélet – mondták el az Economx megkeresésére a DLA Piper Hungary szakértői. Bővebben >>>