Christina Marule egy boltot vezet a Dél-afrikai Köztársaság egy kis falujában. Öt évvel ezelőtt még kényszerűségből ki kellett vennie kisfiát az iskolából, amikor a legközelebbi piacra utazott, hogy feltöltse készleteit. Napjainkban a készletekről mobil eszközökkel gondoskodik − a fia pedig visszatért az iskolába.

Christina Marule története a fejlődés irányát mutatja. Az ehhez hasonló, innováció és eltökéltség által mozgatott történetek formálják át az üzleti modelleket és az értékláncokat. A világ jövőbeli vezetői számára Christina fiának iskoláztatása legalább olyan fontos feladat, mint a világ népességének ellátása egészséges ivóvízzel. Hogy a kettő miképp függ össze, azt már napjaink vezetőinek is fel kell ismerniük.

Egy friss felmérés szerint a millenniumi generáció − az 1980 és 1993 között született fiatalok − számára fontosabb, hogy egy igazán pozitív változáshoz kapcsolódjon a nevük, mint az, hogy mennyire ismerik el őket a munkahelyükön. Ezek a fiatal szakemberek egyszersmind azok a fogyasztók, akiknek a számára egy termék használhatósága fontosabb, mint a csomagolása vagy az ára. Körültekintőek, kreatívak, és türelmetlenül várják a lehetőségeket az előremutató cselekvésre. Álláspontjuk nem is lehetne egyszerűbb: az innovatív üzleti modellek azok, amelyek a világot élhetőbbé, az emberek életét pedig jobbá teszik − amelyek erre nem képesek, hátrébb szorulnak.

Az ENSZ jelentése szerint a világon napjainkban 870 millió alultáplált ember él. A föld lakosságának több mint 10 százaléka nem jut hozzá egészséges ivóvízhez és több mint kétmilliárdan élnek megfelelő egészségügyi ellátás nélkül. Ennek ellenére még mindig sok az olyan szervezet, amely szerint a fenntarthatóság alig több, mint egy függelék az éves jelentés végén. A valóság azonban az, hogy azok az üzleti modellek, amelyek győzedelmeskednek és erősödnek, éppenséggel a fenntarthatóságon alapulnak.

Gondoljunk csak arra, ami az autóiparban történt: az "összekapcsolt autók" koncepcióját kidolgozó gyártók már megértették, hogy a vásárlók immár nem a "szexi", hanem az okos megoldásokat részesítik előnyben. Az új érték az "összekapcsolt mobilitás", amely a fiatal autóvezetőknek az üzemanyag-takarékossági, valós idejű információk mellett a szociális hálókban való részvételt ígéri − egyetlen termék keretein belül. Ahhoz, hogy az efféle ígéreteket valóra válthassák, különböző iparágaknak kell együttműködniük, közös fejlesztésekkel kell megfelelniük a fogyasztói igényeknek.

Ugyanez áll az üzleti folyamatokra is. A világ első számú joghurtgyártója, a Danone például teljes beszállítói láncában a széndioxid-kibocsátás szintjével méri a hatékonyságot. A technológiai fejlődés eredményeit kihasználva a társaság a teljes termelési folyamatban követi és elemzi a kibocsátási adatokat. És miközben az energiával takarékoskodnak, üzleti eredményeik is javulnak, a társadalmi célokat fontosnak tartó fogyasztóik körében pedig erősítik a márkahűséget.

A tanulság: a világ megmentése nyerő üzleti stratégia.

Mi az SAP-nál nagy tétben arra fogadunk, hogy a transzparens adatok és a különféle hálózatokban való megjelenés a siker kulcsa. Ma már a társaság bármely alkalmazottja nyomon követheti a vállalat széndioxid-kibocsátásnak alakulását, a női foglalkoztatottak arányát vagy az üzleti utakat. Ha egy videokonferencia kiválthatja a többnapos, repülőgépes "hivatali utat", az valódi változást jelent. Ha a munkatársak jobban belelátnak a vállalati döntésekbe, az korábban szinte elképzelhetetlen előnyökkel jár. És ez egyben a fenntarthatóság lényege is.

A világ tíz leggyorsabban bővülő gazdasága közül hét afrikai. A mobiltechnológia kulcsfontosságú, ha el akarjuk érni ezeket a feltörekvő piacokat. Christina számára is egy mobilalkalmazás tette lehetővé, hogy a fiát iskolába járathassa, ő maga pedig bekapcsolódjon a modern gazdaságba. A felmérések szerint egy fejlődő ország GDP-je 0,5−1 százalékkal nőhet, ha 100 lakosonként tízzel nő a mobiltelefonok számát. Christina története újra és újra lejátszódik Afrikában − ahogy Ázsiában, Európában és Amerikában is.

Azoknak a csüggedt "baby-boomereknek", akik szerint a jövő generációra egy rosszabb világot hagyunk, azt üzenem: ne hagyják, hogy ezt tegyük velük! Úgy nőttek fel, hogy bőven elég eszköz áll a rendelkezésükre ahhoz, hogy ezt a trendet megfordítsák. Mobilitás. Big data. Társadalmi hálók. Ne térjünk ki a gyermekeink felől érkező ösztönző erők elől: működjünk együtt a fiatal álmodozókkal, és teremtsünk egy új világot, amelyben a növekedés felelősséggel társul, amely megvédi a bolygót és amely mindenkinek az érdekeit szem előtt tartja!

Ebben áll a mi lehetőségünk. Én mindent erre tettem fel.

Bill McDermott, az SAP társ-vezérigazgatója

 

Szerző: Csaba Ferenc