Karácsony Gergely főpolgármester a Totalcar Égéstér című podcastjának vendége volt, ahol az infrastruktúra rossz állapotával kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy az elmúlt évek forráshiányos helyzete megtette a hatását, azonban már látszik a fény az alagút végén, így a megkopó felfestések mellett az autós infrastruktúra legrosszabb állapotban lévő részeire, a hidakra és a felüljárókra is sor kerülhet.

Az is szóba került a beszélgetés során, hogy az utak rendbetétele csak a felszín, az igazán súlyos problémát és költséget az alattuk húzódó közműhálózat, főleg a vízcsövek felújítása jelenti. Utóbbira hamarosan érkezik forrás, ami várhatóan húzni fogja magával az útfelújításokat is.

A sok esetben hetekig elhúzódó munkálatokat a főváros az alvállalkozók kiiktatásával és a projektek saját hatáskörbe vonásával gyorsítja, és gyorsítaná tovább a jövőben.

A parkolási helyzet kapcsán Karácsony arról beszélt a podcastben, hogy a városon kívüli lakosság és járműpark óriási ütemben, de nem organikusan növekszik, alvóvárosok alakultak ki, a közlekedési teher pedig Budapestre zúdul. A parkolási rendszer az elmúlt időszakban fejlődött, az egységesítés felé tart, eközben azonban drágult is, de vannak költségcsökkentő opciók. Ilyen például az applikációk használatával háttérbe szoruló parkolóautomaták számának csökkentése.

Az én jövőképemben nincs olyan, hogy nincsenek autók a városban

– jelentette ki Karácsony, aki szerint a városfejlesztés célja nem egy szélsőséges utópia, hanem az, hogy a közlekedés 20 százaléka autóval történjen, az emberek 50 százaléka a közösségi közlekedést válassza, a maradék pedig biciklizzen és sétáljon.

A cél az, hogy csak azok autózzanak, akiknek valóban muszáj, nekik viszont ezzel együtt természetszerűleg jobbá is válnak a körülmények: kevesebb autó, kevesebb dugó és tisztább levegő. 

A főpolgármester azt is kijelentette, hogy dugódíj egyértelműen nem lesz és a tíz évnél öregebb autók sem lesznek kitiltva a városból.

Ha valamikor a jövőben a londoni ULEZ-hez hasonló rendszer kerülne bevezetésre, azt mindenképpen széleskörű társadalmi és szakmai egyeztetés előzné meg, és fokozatosan vezetnék be. 

Karácsony Gergely két kiemelt beruházásról is elmondta a véleményét: a kínai pénzből megépítendő reptér-belváros magasvasutat és az értékes területre tervezett mini-Dubaj néven ismert projektet is ellenzik, mivel szerintük azok nem a közösséget, hanem az üzemeltetőket és a befektetőket szolgálnák. A főpolgármester szerint a lakhatási nehézségekkel küzdő Budapest nem teheti meg, hogy felhőkarcolókra tékozoljuk el a város kiemelten értékes területeit.

Karácsony Gergely: Budapestnek is megérte az olcsóbb bérletek bevezetése

Az első adatok szerint a 20 éve várt tarifaközösség bevezetése után a budapestiek kiálltak, és kitartottak a Budapest-bérlet mellett – közölte a főpolgármester.