Az idei költségvetést módosító törvényjavaslathoz kapcsolt, zárószavazás előtti indítvány az adósság keletkezésének céljától és a felvételének egyéb körülményeitől teszi függővé, hogy az önkormányzat végül mennyi támogatást kaphat - de azt kikötik, hogy a támogatás ezután sem lehet kevesebb, mint amekkora adósság idén december 12-én fennáll.

Azt már nem részletezi a javaslatot benyújtó Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy milyen esetekben kell a településeknek az eddig reméltnél kisebb támogatással számolniuk. A Népszabadság szerint vélhetően a kormány így próbál különbséget tenni a hasznosnak és a kevésbé hasznosnak tekintett hitelfelvételek között, ezek felhasználását is szem előtt tartva. Az "igazságossági" elem beépítése egyben azt a célt is szolgálhatja, hogy az önkormányzati adósságrendezés uniformizált jellege miatt tiltakozó városvezetőket lecsendesítse.

A hét elején esedékes zárószavazás előtt még azt is becsempésznék a javaslatba, hogy az adósságrendezési eljárásban érintett helyhatóságok csak akkora értékű betétet, számlakövetelést kénytelenek átengedni a támogatás fejében az államnak, amekkora egyébként az adósság, aminek a fedezetére, teljesítésére létrehozták a betétet, vagy ahhoz kapcsolódóan keletkezett számlakövetelésüket. Vagyis, ha több pénz áll rendelkezésükre, akkor az ehhez köthető adósságnak megfelelő összegnél többet nem vesz el az állam a településektől.

Azt is kikötné a szaktárca, hogy az adósságkonszolidációval felszabaduló összeget az önkormányzat csak a lejárt szállítói tartozásainak kiegyenlítésére fordíthatja, abból önként vállalt feladathoz kapcsolódó kiadás nem teljesíthető. Mindezt csak arra az esetre írja elő a módosító, ha az adósságrendezéssel keletkező megtakarítás nem megy el egészében a jogszabályokban előírt minimális ellátások finanszírozására.

A korábbi számítások szerint az 5000 főnél kisebb települések adósságkonszolidációja mintegy 95 milliárd forint költségvetési támogatást igényelt volna. Ezzel a módosítással így  valószínűleg kevesebből is megúszható lesz a konszolidáció, de az hogy mennyi, az majd csak az adósságrendezés során derül ki - jegyzi meg a lap.

A határidők szűkösek, a december 12-i állapot szerint történik az elszámolás, az önkormányzati adatszolgáltatás után elvileg december 28-án már a hitelezők számláin kell lennie a pénznek. Január végéig pedig le kell zárni az elszámolást az önkormányzat és az állam között: ha a szükségesnél több támogatást kapott a település, akkor a különbözetet vissza kell fizetniük, ha kevesebbet, akkor pedig az illetékes minisztérium folyósítja a hiányzó támogatást.