Az elmúlt év január-novemberi időszakában 9,7 millió új autót helyeztek forgalomba. A járvány kitörése előtt ez a szám 14 millió volt, így még mindig elmarad a csúcsidőszaktól. A bővülés az összes uniós államban tetten érhető – kivéve Magyarországot.

A legnagyobb piaci részesedés a cégcsoportok tekintetében a Volkswagené volt, 26,1 százalékkal. Ezt követte a Stellantis 18,2, valamint a Renault közel 11 százalékkal – írja a Totalcar az ACEA adataira hivatkozva.

A márkák alapján a Tesla vezeti a sorrendet 249 ezer darab értékesítés, ami 115 százalékos emelkedésnek felel meg. A második helyen az Alfa Romeo áll 44 ezer eladott autóval, ami 67 százalékos többletet jelent. A dobogó legalsó fokára a Lexus fért fel, 38 ezer autóval, ami 59 százalékos plusz. Jól szerepelt még a Suzuki, a Cupra, a Jeep, a Nissan, a Smart, a Mazda és a Land Rover is.

Veszteségesek voltak ugyanakkor az olyan márkák, mint a Mitsubishi, a Jaguar, a Honda, a Fiat és a Ford. Ők 1,3 és 22 százalék közötti mínuszban zárták az évet.

Amellett, hogy Uniós viszonylatban nem nőtt az autópiac Magyarországon, a lap szerint egy negatív rekordot is megdöntött:

2023-ban, a június végi nyilvántartás alapján a hazánkban forgalomban lévő 4,1 millió személyautó átlagéletkora 15,6 év volt.

Ugyanez a szám 2006-ban és 2007-ben még alig volt több mint 10 év, a 15 éves határt 2021 végén lépte át. Ezt a folyamatot az újautó-piac növekedése lassíthatná, ám az autók drágulása és az infláció következtében megdrágult kiadások miatt erre nem volt eddig esély. Ráadásul a használtautó-piac is zsugorodott: az egy évvel korábbi, 119 ezres volumenhez képest a tavalyi év első 11 hónapjában kevesebb mint 99 ezer használt autót helyeztek forgalomba.

 

Átalakul a világrend: a kínai autó az új Volkswagen?

Az előrejelzések szerint a következő öt-tíz évben alapvetően a kínaiak diktálhatják a tempót az iparágban, amelyben jelentős szerephez jut Magyarország is.