A pénztárgépes kereskedőknek ma jogszabályi kötelezettségük, hogy a vásárlás után nyomtatott nyugtát adjanak. A g7 úgy értesült, hogy a NAV jelenleg nagy erőkkel dolgozik ennek alternatíváján, amely egyfelől megtartja a nyugta praktikus előnyeit, másfelől digitális.

A lépést többek között az indokolja, hogy az új digitális blokkrendszer csökkentené a keletkező hulladékmennyiséget, miután a nyugták jelentős része végül a kukában landol. Miközben a jelek szerint az online nyugtázás számos új digitális lehetőséget is rejt.

A projekt egyik munkatársa, Mizsányi Attila, a NAV Kockázatelemzési és Adattudományi Főosztályának vezetője szerint az e-nyugta 2024 júliusában, azaz bő egy éven belül elindul, a teljes átállásra négy évet szánnak.

A papírmentes nyugta informatikai hátterét úgy dolgozták ki, hogy használatához mindössze egy okostelefonra és egy letöltött applikációra lesz szükség.

A jelenlegi tervek a következőképpen alakítják a folyamatot:

  1. Az egyszerű, hétköznapi vásárló letölti a telefonjára az alkalmazást;
  2. A kasszánál felmutatja az applikációban elérhető QR-kódot;
  3. A pénztárgép leolvassa a QR-kódot, és létrehozza az elektronikus nyugtát: annak digitális verzióját, amit ma a vásárlásnál kézhez kapunk;
  4. A pénztárgép feltölti a nyugtát a NAV-nál lévő Nyugtatárba;
  5. A vásárló utána ebből a Nyugtatárból tudja letölteni a blokkot;

Vagyis nem az fog történni, hogy a papír alapú nyugtát digitalizálják, hanem a nyugta eleve digitálisan születik, és hiteles lesz. Ugyanakkor ha valaki változatlanul ragaszkodik a papír alapú nyugtához, neki a gép továbbra is ki fogja nyomtatni.

Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ehhez az összes pénztárgépet le kell cserélni, vagy képessé kell tenni az e-nyugta kiállítására. Az új pénztárgépek gyártását és forgalmazását tisztán piaci alapon képzelik el, az applikációknál azonban lesz állami szerepvállalás.