Bő fél évvel a rendszer élesedése után a mindennapi rutin része lett a betétdíjas palackvisszaváltás, s ugyan főként az automaták használatakor még akadnak bosszúságok, ami azok helyes karbantartásával rendszerint orvosolható, bíztató, hogy egyre tudatosabbak a magyarok. 

Alkalmanként átlagosan 18 darab egyutas italcsomagolást visznek el a fogyasztók a gépekhez, ezzel 2025 elejére már egymilliárd palack került vissza a körforgásba – az újrahasznosítási arány megugrása pedig jelentős lépés a fenntarthatóság felé. 

A MOHU rendszere a sajtóhíresztelésekkel ellentétben jól vizsgázott élesben az első karácsonyi időszakban, amikor a megnövekedett vásárlások idején a tipikus panaszok körüli kérdések is tisztázódhattak

Ezekről beszélt az Economxnak Szabó Szilvia, a MOHU Gyártói Felelősségi Rendszerek vezetője.

Közös sikerek után folytatódik a szemléletformálás

– Miként változott a lakosság hozzáállása mostanra, elmondható, hogy javult a kezdeti kritikusság, a fogyasztók megszokták a rendszert?

Az eddigi eredmények, például az összesen egymilliárd visszaváltás, vagy az, hogy decemberben volt olyan nap, amikor több mint 10 millió palackot és dobozt hoztak vissza, óriási siker:

mind a fogyasztók, mind a visszaváltó pontokként (REpontként) üzemelő kiskereskedelmi egységek közös sikere.

A DRS indulását követően előfordult, hogy amikor egy automata megtelt, néhányan úgy vélték, meghibásodott a berendezés. Azóta a legtöbben már megtanulták, hogy

ilyen esetekben mindössze az üzlet munkatársainak segítségét kell kérniük az ürítéshez.

Ezek az egyszerű, ám fontos lépések is jelentősen hozzájárulhatnak a rendszer gördülékenyebb és gyorsabb működéséhez. Egyre tudatosabb a magyar lakosság, de továbbra is folytatjuk a szemléletformálást, hogy elérjük a lehető legmagasabb visszaváltási arányt.

– Az ünnepek idején a sajtóban megjelent, hogy a „rendszer összeomlott”, amelyről lapunk megírta: a MOHU-hoz nem érkezett jelzés komolyabb problémáról. Milyen jelenségekre mutatott rá a december?

– Összeomlásról nem volt szó. Természetesen számítottunk az ünnepek alatti forgalomnövekedésre, megerősített logisztikai készenlétet állítottunk fel. Előzetes ünnepi tapasztalatok híján ugyanakkor így is

előfordult, hogy néhány, kiemelt forgalmú üzletben a megemelt számú tároló, illetve beütemezett hulladékelszállítási alkalom sem volt elegendő.

Decemberben több napon is átléptük a tízmillió visszaváltott italcsomagolást – a MOHU folyamatosan szállított ki további tárolókat az üzleteknek és egyedi kérésre plusz elszállításokat tett a menetrendbe. 

Vidéken a vásárlók kérik, hogy a kisbolt is csatlakozzon

– Nyűgnek vagy előnynek tartják a kereskedők a rendszert? Mi a helyzet az olyan településeken, ahol nincsenek REpontra kötelezett, nagy üzletek? 

– Továbbra is célunk, hogy minél több kereskedő jelentkezzen önkéntesen visszaváltó pontnak, hogy

minél kényelmesebben elérhető hálózat alakuljon ki a fogyasztói igények kiszolgálására és a frekventált REpontok terhelésének csökkentésére.

A kisebb üzletek – például Romániával ellentétben – önkéntesen csatlakozhatnak a rendszerhez, igényelhetnek automatát, amennyiben a hely adott. Folyamatosan érkeznek új jelentkezők:

jelenleg 4300 helyen lehet visszaváltani az italcsomagolást, ebből mintegy 1500 kézi REpontként működik.

A DRS-hez tartozó üzletek nagyobb forgalomra számíthatnak – felmérések bizonyítják, hogy a fogyasztóknál a visszaváltás lehetősége sok esetben döntő szempont a vásárlás helyének megválasztásában. A kisebb településeken

gyakran maguk a vásárlók kérik, hogy az adott bolt is csatlakozzon a rendszerhez,

hogy helyben is lehetőség nyíljon a visszaváltásra. 

Együtt kell működni, különben jöhet a panaszkönyv

– Akadnak hétköznapi panaszok: például van, ahol az automata a pénztárosok közelében van elhelyezve, így a visszaváltási folyamat egész napos zajterhelést jelent. Másutt előfordul, hogy a forgalmas napszakban nincs elég ember a boltban, aki be tud segíteni az automata üzemeltetésébe, vagy éppen a kézi visszaváltás okoz torlódást. 

– Az automaták működési paramétereit – beleértve a gépek méreteit és a zajhatást – az üzletek még a kihelyezést megelőzően megismerik, az üzleteken belüli elhelyezésről pedig ennek tudatában döntenek, ugyanúgy, ahogy annak esetleges áthelyezéséről is.

A boltok szerződésben vállalt feladata, hogy biztosítsák, hogy a fogyasztók zavartalanul használhassák az automatákat. Ezért a MOHU kezelési díjat fizet az üzleteknek.

Minden 400 négyzetméternél nagyobb bolt köteles visszaváltó automatát üzemeltetni, azt rendeltetésszerűen működtetni és karbantartani,

amiért a DRS élesedése óta a MOHU részükre már több mint 7,2 milliárd millió forint kezelési díjat fizetett ki.

– Olvasóink tapasztalata, hogy néhol az automatán egy felirat jelzi, hogy éppen üzemen kívül van, ám ezen felül nem kínálnak segítséget a visszaváltáshoz – van, ahol megtagadják a kézi megoldást. Szabályosan jár el az ilyen a kereskedő? Mit várhat el a fogyasztó?

– Amennyiben az ilyen kötelezett, 400 négyzetméter feletti üzletekben az automata átmenetileg nem üzemel,

a boltnak kötelessége az italcsomagolásokat manuálisan visszavenni. 

A vásárló tehát kérheti, hogy a bolt kézi úton vegye vissza a csomagolásokat. Ha az üzlet nem hajlandó eleget tenni jogszabályi kötelezettségének,

a fogyasztó jelezheti ezt az üzletvezetésnek, írhat a panaszkönyvbe, vagy fordulhat a fogyasztóvédelemhez.

A nem kötelezett boltoknak ilyen kötelezettsége nincs.

Néha elég csak frissíteni a telefont 

– Olyan panaszok is megjelentek, hogy például a visszaváltási díj utalása nem rögtön érkezik meg a vásárlók számlájára, hanem van, akinek csak napokkal később vagy akad, aki eleve nem tud élni ezzel a lehetőséggel. Ezeknek mi lehet az oka?

– A MOHU REpont applikációja igen népszerű, a DRS élesedésével ugrásszerűen megnőtt a felhasználók száma – mostanáig több mint 1,2 millióan töltötték le a mobiláruházakból. 

A REpont app rendelkezésre állása kiemelkedő, de mint minden ilyen méretű rendszerben, előfordulhatnak átmeneti fennakadások, amiket a lehető leghamarabb orvosol a MOHU. Emellett

a felhasználó eszközének állapota, vagy éppen az internetkapcsolat is befolyásolhatja a működését.

– A tranzakciónként 5000 forintos limit egyes tapasztalatok szerint lassítja a folyamatot, miközben nem csökkenti az esetenként nagyszámú palackvisszaváltásokat. Miért volt szükség a bevezetésére?

– A MOHU az Országos Kereskedelmi Szövetség kérésének eleget téve korlátozta az egy tranzakcióra vonatkozó visszaváltási összeget 5000 forintra, hogy csökkentse a nyomtatott utalványokkal való visszaélések számát.

A limit egy visszaváltásra vonatkozik, tehát

a századik palack automatába helyezését követően elegendő egy új tranzakciót indítani.

A korlátozás a felhasználók igen kis arányát, mindössze 6 ezrelékét érinti.

– Mások abban látják a nehézséget, hogy csak olyan palackokat vesz vissza az automata, amelyek sérülésmentesek, azaz nem nyomhatók össze, ami kevesebb helyet foglalna. 

– A DRS-t a PET-palackokra, a fémdobozokra és az üvegekre vezettük be.

A REpontokon visszaváltott italcsomagolások külön válogatva gyűlnek össze, ami nagyban segíti a későbbi újrahasznosításukat, mivel a hagyományos „tapossa laposra” rendszerben ugyanúgy előfordulhatott nem odatartozó hulladék.

Ahhoz, hogy a DRS automatákba csak a megfelelő csomagolások kerüljenek be, minden italcsomagolást előzetesen auditált a MOHU, rögzítve azok fizikai paramétereit, súlyát, illetve a vonalkódját egy adatbázisba. A DRS automatái ezen adatbázis alapján ellenőrzik a palackokat, dobozokat, ezért a visszavinni kívánt hulladékot üresen és lehetőleg horpadásmentesen kell visszavinni.

Ha az automata elsőre nem veszi be az italcsomagolást, érdemes belefújni vagy kisimítani a vonalkódot.

Műanyag a legtöbb, de a fémdoboz is gyakori

Míg korábban, a „tapossa laposra” időszakban az italcsomagolások mindössze 30 százalékát gyűjtötték olyan rendszerekben vissza, amelyek lehetővé tették az anyagában való újrafeldolgozást, az új DRS-nek köszönhetően ez az arány ugrásszerűen megnőtt. Becslések szerint Magyarországon évente több mint 3 milliárd italcsomagolás kerül forgalomba. Darabszám szerint a visszaváltott csomagolások többsége, azaz 58 százaléka műanyag. Az alumínium dobozok a második legnagyobb csoportot képezik 37 százalékkal, amelyet az üvegcsomagolások követnek 5 százalékkal.