A válság a hazai fmcg (napi hogyasztási cikk)-iparágat is kedvezőtlenül érintette, a vásárlóerő csökkenése, a lanyhuló fogyasztói várakozások alaposan átrendezték a korábbi években kialakult fogyasztói kosárszerkezeteket. A legtöbb élelmiszer-kategória forgalma stagnál vagy csökken, erősödnek a kereskedelmi márkák, és igazából csak az új, valóban innovatív gyártói brandek növelték a forgalmukat. Tavaly ilyen volt az élelmiszer-kategóriában például az ízesített, alacsonyabb alkoholtartalmú sör, az ízesített ásványvíz vagy éppen a hűtött tejdesszert, a nem élelmiszer kategóriában pedig a szájápolási vagy egyes haj- és testápolási termékcsoportok.

A márkaszövetség főtitkára szerint meredek forgalmi visszaesés tapasztalható ezzel szemben mindazon kategóriákban, ahol alacsony a márkahűség, mert gyakori az árakció és alacsonyabb a fogyasztók érzelmi involváltsága is. Itt erősödnek meg igazán az olcsóbb kereskedelmi márkák, Fekete példaként a háztartási papírtermékeket és az állateledeleket említette. Ráadásul a válság hatására a kereskedelmi láncok is intenzív (saját)márka-építésbe kezdtek, lassan az a helyzet áll elő a polcokon, hogy a komoly marketinggel támogatott erős gyártói brandek és az "első áras" private labelek közül kiszorulnak a B-márkák. Vagy éppen maguk a prémium márkák gyártói próbálnak beférkőzni ebbe a szegmensbe is, középkategóriás, jó minőségű, de kevésbé ismert, ugyanakkor kedvezőbb árfekvésű márkáik bevezetésével. Fekete szerint ez természetes reakció a válságra, egyre elterjedtebb az európai piacokon, hogy a gyártók jobb árpontokat próbálnak kialakítani, ismert termékeiket kisebb kiszerelésben forgalmazva, vagy újabb, olcsóbb termékvonalakat bevezetve. Ezzel együtt is a hosszú távú növekedés alapja a gyártói innováció és persze a garantált minőség, versenyképes áron. A hazai termékújítások éves seregszemléje a világ legrangosabb innovációs termékdíjazási rendszere, a Product of the Year. A fogyasztói szavazatok alapján kiérdemelt elismerést 26 évvel ezelőtt Franciaországban adták át először, mára pedig − Magyarországgal együtt − a világ 29 országában van jelen, és közel hárommilliárd vásárlóhoz ér el. A programba gyártók és forgalmazók az új és valóban innovatív termékekkel idén december 5-éig jelentkezhetnek. A zsűri jövő tavaszra választja ki a nyertes terméket, amely egy éven keresztül "viselheti" az Év Terméke kitüntető címet.