Mere néven nyitna Magyarországon is üzleteket az orosz Szvetofor kiskereskedelmi lánc. A főként élelmiszereket és mindennapi használati cikkeket árusító, olcsóságáról híres „fapados” áruház három éven belül 200 üzletben szeretne 700 millió eurós forgalmat elérni hazákban. Többek között azzal, hogy húsz százalékkal alámegy a versenytársaknak.

Most azonban úgy tűnik, hogy nem eszik olyan forrón a kását, és korántsem olyan biztos az a magyarországi terjeszkedés. A Mere terjeszkedésének híre onnan származik, hogy a Haszon.hu beszámolt az e-mailről, amit az orosz üzlet küldött még február végén potenciális üzleti partnereinek.

A vg.hu illetékes kormányzati és piaci szereplőktől is érdeklődött a témában és egybehangzóan azzal a reakcióval találkozott, hogy az orosz boltóriás magyarországi megjelenéséről ők is csak a sajtóból értesültek.

A Mere sajtóosztályán pedig hiába is próbálkoztak volna, mert ahogy arról az Economx is beszámolt, ilyen nem létezik. Mint írtuk, a diszkontláncot birtokló szibériai Schneider család tagjai meglehetősen titokzatos és puritán figurák, akik mindig is kerülték a nyilvánosságot. A diszkontláncnak máig nincs se PR, se sajtó, se semmilyen kommunikációs osztálya.

Az orosz kereskedelmi szaksajtóban sincs nyoma a Mere magyarországi terjeszkedésének. Sőt, az orosz nyelvű portálokon pont arról írtak február végén, hogy az orosz tulajdonosok kivezetik és átnevezik a Mere márkanevet Európában és MyPrice név alatt próbálkoznak. Tavaly szeptemberben a Lebensmittel Zeitung is arról számolt be, hogy az Oroszországgal szembeni szankciók miatt a Mere letett nyugat-európai ambícióiról.

Ám ha ez nem lenne elég, a Mere Magyarországon is küzdhet majd a hazai szabályozási környezettel az úgynevezett plázastopból kifolyólag, amelynek értelmében a 400 négyzetméternél nagyobb bruttó alapterületű kereskedelmi ingatlanoknál az építés, az átalakítás és minden nem építésiengedély-köteles változtatás is egyaránt szakhatósági jóváhagyáshoz kötött.

A Mere áruházláncról és annak történetéről EBBEN a cikkünkben írtunk bővebben.

A csoport bevétele 2020 végén 189 milliárd rubelt tett ki, így a Mere mögött álló cég 2020-ban a leggyorsabban növekvő FMCG szegmens lett Oroszországban. Hazai pályán egyébként szankciók ide vagy oda, jól teljesít a Mere, sajtóhírek szerint tavaly árbevétele 40 százalékkal nőtt és elérte az 5 milliárd eurót. A Forbes leggazdagabb oroszokat számon tartó rangsorán a tulajdonos tervérpár, Szergej és Andrej Schneider együttes vagyonát 65 milliárd dollárra taksálják.