Az eddig érvényes kormányzati cél átlagosan 35,5 mérföld/gallon (15,09 kilométer/liter) volt 2016-ra. Az új szabvány kidolgozásában részt vettek az amerikai autóipar képviselői.

A hét végi bejelentésében Obama elnök azt mondta, hogy a módosítással 15 év alatt évi 2,2 millió hordót lehet megtakarítani a világ legnagyobb fogyasztója, az Egyesült Államok várható olajfogyasztásából, és a program teljes ideje alatt több mint 6 milliárd tonnával kevesebb lesz a széndioxid-kibocsátás.

"Az OPEC sok olajminiszterének lesznek álmatlan éjszakái azért a sokmillió hordó olajért, amelyet az Egyesült Államok nem fog importálni" - így kommentálta a bejelentést az új szabványtörvény társzerzője, Edward Markey demokrata párti képviselő.

Az amerikai energiaügyi minisztérium jelenleg érvényes becslése szerint az Egyesült Államokban a folyékony fűtő- és üzemanyagok fogyasztása jövőre napi 19,32 millió hordó lesz, napi 140 ezer hordóval több az ideinél, ebből a motorbenzin-fogyasztás napi 60 ezer hordóval napi 9,03 millió hordóra nőhet, ismét elérve a tavalyi szintet.

A minisztérium mostani előrejelzése szerint az Egyesült Államokban az ásványi üzem- és fűtőanyagok használatából tavaly 5,621 milliárd tonna szén-dioxid keletkezett, idén 5,61 milliárd tonnás, jövőre 5,661 milliárd tonnás kibocsátás várható. Ebből a kőolajszármazékok használata tavaly 2,351 milliárd tonna szén-dioxidot termelt, idén 2,357 milliárd, jövőre 2,369 milliárd tonna várható.

A folyékony fűtő- és üzemanyagok nettó importja tavaly az amerikai fogyasztás 49 százalékát tette ki a 2008-as 57 százalék helyett, alapjában a fogyasztás visszaesése, kisebb mértékben a hazai termelés növelése miatt. A minisztérium becslése szerint a nettó import idén napi 9,2 millió hordó, jövőre napi 9,4 millió hordó lesz, a teljes fogyasztásnak a 48, illetve újfent a 49 százalékát érve el.