Három éve megoldatlan az Országos Munkahigiénés és Foglalkozás-egészségügyi Intézet (OMFI) finanszírozása, így a betegellátáshoz kapcsolódó feladatok ellátása is komoly nehézségekbe ütközik. A legfőbb problémát az jelenti, hogy a többek között foglalkozási alkalmassági vizsgálatokat, valamint foglalkozási eredetű megbetegedések diagnosztizálását és esetenként a betegek fekvőbeteg-osztályon való kezelését végző intézetet egyszerre két komolyabb átszervezés is érintette 2007-ben. Egyrészt a kormány egy régóta létező szakmai igényt teljesítve 2006 nyarán az Egészségügyi Minisztérium fennhatósága alól a munkaügyi tárca felügyeletébe és ezzel egyidejűleg az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) irányítása alá helyezte. Az integráció nem érintette az OMFI alapfeladatait, működését pedig továbbra is költségvetési támogatásból és saját bevételeiből finanszírozta. Ezek, valamint különböző hazai és uniós pályázati támogatások révén - a betegellátáshoz kapcsolódó feladatok kivételével - biztosítják az intézet működését. A 2007-es felügyelőváltás mellett a kormány egy új feladattal is bővítette az OMFI korábban is széles körű foglalkozás-egészségügyi tevékenységét, rábízva a korkedvezmény-biztosítási járulék alóli mentesítési eljárás szakértői intézeti vizsgálatát is. A többletfeladat azonban nem járt pluszforrással, sőt. Az egészségügyi rendszer átalakítása során a szakmai és érdek-képviseleti tiltakozások ellenére megszüntették a foglalkozási betegek fekvőbeteg-osztályát - itt végezték a betegek kivizsgálását és gyanújának igazolását, szükség esetén kezelését -, valamint a szakorvosképzés klinikai hátterét. Ugyanakkor a szakmai minimumfeltételekről szóló egészségügyi miniszteri rendelet továbbra is ezt az OMFI-osztályt jelöli meg a progresszív ellátás legmagasabb szintjének. Ez lényegében azt jelenti, hogy ugyan más intézményben elhelyezve a betegeket, azok ellátják, de a speciális szaktudás és speciális intézeti háttér hiányában nem ismerik fel betegségük foglalkozási eredetét, így a hasonló esetek megelőzése sem valósulhat meg. Az OMFI járóbeteg-szakrendelései - belgyógyászati, fül-orr-gégészeti, szemészeti, bőrgyógyászati, ideggyógyászati, reumatológiai, pulmonológiai, klinikai laboratóriumi, röntgen - szintén ellehetetlenültek, mivel ezek OEP-finanszírozása a jogutódlás jogi problémái, illetve az átadás-átvétel elfogadhatatlan mértékű elhúzódása miatt megszűnt. A magyar lakosság - és benne természetesen a munkavállalók - betegségeihez kapcsolódó közvetlen és közvetett költségek 2005-ben 6157 milliárd forintot tettek ki. Ebből a kiesett termelés a nemzetgazdaság számára 3648 milliárd forint veszteséget jelentett. Ezért egyre sürgetőbb, hogy a foglalkozási betegségek korai felismerésével, diagnosztizálásával, a betegségek foglalkozási eredetének igazolásával, a betegek ellátásával kapcsolatos - az OMFI alapfeladatkörébe eső - helyzetet átfogóan rendezzék. Ennek érdekében tovább kell folytatni a már megkezdett párbeszédet - mondta Nagy Imre, az OMFI vezetője. Hozzátéve, hogy mindaddig, amíg ez meg nem történik, az OMFI továbbra is ellátja az e téren jelentkező feladatait.