A Virágcsendélet, amely a XVII. századi holland mesterek modorát követi, utoljára 1971-ben bukkant fel magyarországi árverésen. A kép ajánlása kissé furcsa, hiszen az „à la bon amie Bert” felirat francia nyelvezete hibás. A katalógus szerint „sajnálatos módon nem sikerült kideríteni, ki volt Bert, feltehetően egy hölgy, bár a bon melléknév hímnemű alakban szerepel a nőnemű à la és amie alakok mellett. (...) Munkácsy nem tudott jól franciául. Meglehet. Ez a hibás ajánlás mégis inkább a sietős elírás következménye, mint a tudatlanságé.” Szintén a katalógus megjegyzése, hogy az 1885-ös Virágcsendélet - amely most 15 millió forintos kikiáltási áron kerül a közönség elé - megismétli a Magyar Nemzeti Galériában látható „nagy” Virágcsendélet kompozícióját, ugyanakkor annál drámaibb hangvételű. Székely András egy 1977-ben megjelent Munkácsy-albumban így ír a Nemzeti Galériában őrzött, 1881-es datálású műről: „a csendélet Munkácsy életművében a szalonképek mellékterméke volt. Az ilyen csokrok közül a Nagy virágcsendélet a legismertebb. Eleven, könnyed kép, impresszionisztikus hatású lenne, ha a háttérre nem nyomná rá a bélyegét a barna aszfaltos alapozás, ha lenne körülötte tér, s ha a megvilágítást nem jellemezné a műterem semleges félhomálya.” Ezzel szemben a Mű-Terem Galériában felbukkant műről így ír a katalógus: „A majdnem fekete háttér előtt szenvedélyesen lobogó kadmiumvörös és krómsárga virágok, a kék váza, melynek árnyalata Munkácsy palettájának egyik legjellemzőbb képviselője, már az utolsó évtized szimbolizmusba hajló expresszivitását előlegezik.” A kínálatban szerepelnek más érdekes alkotások is: hogy ne untassuk tovább az olvasót Munkácsy műveinek részletezésével, csak megemlítjük, 7,5 millióról indul a Fehér ruhás hölgy című portré az árverésen. Egy rendkívül ritkán felbukkanó Zichy Mihály-mű, az Apród ivókürttel is érdeklődést kelthet: a vászonra ragasztott kartonra szén-, akvarell-, pasztell- és aranyfesték-technikával felvitt kép (amely átmenet a víz- és az olajfestmény között) 12 milliós kikiáltási árról indul. Ugyancsak 12 millióért kínálják Szinyei Merse Pál tájképét, a Kora tavaszt. Hétmillió a kezdőára Benczúr Gyula A győztes Ámor című olajfestményének. Aba-Novák Vilmostól fanyar humorú, nagyméretű (83,5x122 centiméteres) vásári képet láthatunk a katalógusban, hatmillió forintos indulóáron. A szolnoki lacikonyhát megörökítő, temperával készült festmény összegzi a korábban hasonló témakörben alkotott műveket, és egyes részleteiben csendéletszerű ábrázolást is felfedezhetünk. A Nemzeti Galériában megnyílt kiállítással egyidejűleg árverésre kerülő Mattis Teutsch-művek ugyancsak nagy várakozást kelthetnek a beadók körében: tavaly a Kieselbach Galéria rendezett tárlatot az Antik Enteriőrön az 1960-ban elhunyt művész festményeiből, valódi marketingmunka folyik tehát a Mattis Teutsch-piac újrateremtéséért (a világháború előtt ez egyszer már megtörtént). Ennek tükrében érthető, hogy hatmillió forintról indul az 1920-ban készült Kompozíció, 1,4 millióról pedig a Magányos fa a Mű-Terem aukcióján. Kikiáltási árát tekintve ugyanolyan magasságról, 5,5 millióról indul Egry József és Derkovits Gyula egy-egy alkotása. Kmetty János iránt óriási érdeklődés mutatkozott a Mű-Terem tavaly tavaszi árverésén. Akkor csaknem tízszeres kikiáltási áron, 30 millió forintért kelt el a Csendélet Újsággal és KUT folyóirattal (Befektető, 2000. április 17., 18. oldal). Várhatóan most is magasra szökik majd a groteszk hangvételű Kalapos önarckép (2,6 millióról indul) és a szoborszerű, kontraposztos Álló női akt, amelynek kikiáltási ára 3,2 millió forint. A Nyolcak tavaly év végi rendkívüli áremelkedései (Befektető, 2001. január 15., 11. oldal) felhajthatják a keresletet Márffy Ödön Anya gyermekével és Fekvő akt című képei iránt, kérdés azonban, mennyire érvényesül ez a tendencia Czóbel Béla női portréja és Berény Róbert Menekülés Egyiptomból című olajfestménye esetében. Lehetetlen lenne felsorolni az összes figyelemre méltó tételt a katalógusból, ezért még az alábbi, durva összesítés is csupán kivonatos: Rippl-Rónaitól két, Vaszarytól három, Kosztától egy, Mednyánszkytól hat alkotás szerepel a katalógusban, s az elmúlt évek sztárjai között Perlrott Csaba Vilmos egyik festménye (Gyümölcsszedők) is megemlíthető, amely 5 millióról indul. Bernáth Aurél és Schönberger Armand két-két, Kádár Béla három, Scheiber Hugó négy, Szőnyi István öt alkotása esetében ugyancsak várható néhány igen magasra szárnyaló licit. A Markó család művei közül idősebb Markó Károly 3,8 millió forintról induló festményét érdemes kiemelni. A kortársak, illetve a csaknem kortársak közül Bálint Endre tavaly év végén 11 milliós leütési árat elérő műve (Variációk a groteszk temetésre) után most 1,5 millióról indul az Itt már jártam valaha III. című alkotás. Szerepel az árverésen Gyarmathy Tihamér két, Váli Dezső egy, Tóth Menyhért két alkotása is. Sz. I. M.