A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid kibocsátást. A megállapodás értelmében a Tesco központi raktárába a Mars termékei ezentúl kizárólag a Waberer's elektromos kamionjaival érkeznek, ezzel megelőzve évente több ezer kilogramm üvegházhatású gáz kibocsátását. A környezeti hatások csökkentésében saját területükön mindhárom vállalat nagy szerepet vállal, együttműködésük pedig a hazai fenntartható logisztika terén hoz példamutató változást.

4790 kg szén-dioxiddal kevesebb kibocsátás a Mars, a Tesco és a Waberer's legújabb magyarországi klímavédelmi együttműködésének köszönhetően.

A Mars Incorporated azonnali lépéseket tesz az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében. A vállalat 2021 októberében bejelentette, hogy 2050-re a teljes értékláncában eléri a nettó zéró szén-dioxid kibocsátást. Ennek felgyorsításáért idén ősszel közzétette, és más vállalatok számára is elérhetővé tette a „gyorsított, megfizethető és megvalósítható" Mars Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervet. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának megszüntetése érdekében a vállalat az elkövetkező három évben több mint 1 milliárd dollárt (347 milliárd forintot) fektet be.

Különleges összefogás a fenntartható szállítmányozás terén

A Mars Magyarország megkezdte a logisztikai tevékenységének környezeti hatásainak csökkentését. Több multinacionális vállalat is célul tűzte ki a nettó zéró kibocsátás elérését. Ezek elérésének kulcsa, hogy a szervezetek és vállalatok hatékonyan együttműködjenek és a Mars, a Tesco és a Waberer's pontosan ezt tette Magyarországon. Megállapodásuk keretében a magyarországi Mars termékeket kizárólag elektromos kamionokkal szállítják majd a Waberer’s központi logisztikai raktárból a Tesco áruházlánc elosztóközpontjába, így évente mintegy közel 5 tonna kilogramm szén-dioxid kibocsátását előzik meg. 

Richard Lemerle, a Mars Dél- és Közép-Európa regionális ellátási láncának igazgatója így vélekedik a háromszereplős partnerségükről: „A Mars Incorporated elkötelezte magát amellett, hogy 2030-ra 50 százalékkal csökkentse az üvegházhatású gázok kibocsátását. Azzal, hogy teljesen elektromos teherautókat használunk a termékkiszállításban, nemcsak az ellátási láncunkat optimalizáljuk, hanem hozzájárulunk egy zöldebb bolygóhoz is, megmutatva, hogy az innováció és a fenntarthatóság igenis járhat kéz a kézben úgy, hogy az mindannyiunk javát szolgálja.”

A Marshoz hasonlóan a két másik vállalat is elkötelezett a környezeti hatások csökkentése mellett. A Tesco pontosan tisztában van azzal, hogy a klímaváltozás hatásai veszélyeztethetik saját működését, szállítói üzleti tevékenységét, valamint az ellátási lánchoz tartozó mezőgazdasági termelők és munkavállalók megélhetését, emellett megváltoztathatják a vásárlók vásárlási és étkezési szokásait is. Éppen ezért mindannyiunknak tennünk kell a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében.

„A Tescónál már a tettek mezejére léptünk, és célunk, hogy 2035-ig saját működésünkben karbonsemlegessé váljunk, 2050-ig pedig a teljes ellátási láncban elérjük a nettó zéró kibocsátást, ami összhangban áll az ENSZ által megfogalmazott céllal, a globális felmelegedés 1,5 Celsius-fok alatt tartásával. Az elmúlt évek technológiai fejlesztéseinek köszönhetően minimumra tudtuk korlátozni a járműveink által megtett kilométerek számát, illetve Magyarországon elsőként vezettünk be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásunknál” – mondta Kámán Tamás, a Tesco beszerzési igazgatója. 

A Waberer's az elmúlt években jelentős beruházásokat eszközölt alternatív meghajtású járműflottájába, amely itthon jelenleg kilenc, akár 300 kilométeres hatótávú e-kamionból áll, melyeket elsősorban áruházi áruterítésre és helyközi szállításra terveztek. A hasonló méretű dízelüzemű járművekkel szemben minimális a környezeti zajterhelésük, továbbá nulla a szén-dioxid és a nitrogén-oxid kibocsátásuk, amivel hozzájárulnak az egészségesebb bolygó megteremtéséhez.

Cser Szilárd a Waberer's leányvállalatának ügyvezetője, hangsúlyozta: „A közlekedési szektorban tapasztalható növekvő széndioxid-kibocsátás globális szinten aggodalomra ad okot. Az elmúlt években ez az ágazat az összes kibocsátás 16 százalékát tette ki, és ez jelentős kihívást jelent mindannyiunk számára. A Waberer's mindig is kiemelt figyelmet fordított arra, hogy csökkentse karbon-lábnyomát és elkötelezett legyen a fenntarthatóság iránt. Ebben a küzdelemben csak közösen érhetünk el eredményeket, ugyanis érdemi csökkenést a logisztikai-fuvarozási tevékenységek káros környezeti hatásaiban csak az ellátási lánc szereplőinek összefogásával lehet elérni.”

Változtathat-e valamit egy olajállamban tartott klímacsúcs?

Ma kezdődik a világ legfontosabb klímakonferenciája, amelynek az Egyesült Arab Emírségek, a világ tíz legnagyobb olajtermelőjének egyike ad otthont Dubajban. A BBC bizonyítékai szerint az Egyesült Arab Emírségek csapata a COP28 előtt az éghajlat-változási tárgyalásokat olaj- és gázüzletek megkötésére akarta felhasználni, ami csak fokozta az aggodalmakat.A várakozások szerint a COP28 konferencián megállapodás születik arról, hogy a nemzeti kötelezettségvállalásokat ki kell terjeszteni az összes gazdasági tevékenységből származó kibocsátásra, például az élelmiszerekre és a mezőgazdaságra is.