Laura névre keresztelte csütörtökön Ursula von der Leyen a világ első zöldmetanol-meghajtású konténerszállító teherhajóját. A névadó ceremónián a bizottság elnöke kiemelte, hogy a Maersk hajózási vállalathoz hasonló „úttörők” formálták mindig is a jövő gazdaságát, és a Laura vízre bocsátását olyan jelentős eseménynek nevezte, amely nemcsak Európa, hanem az egész világ számára fontos.

A Laura Maersk név a cég első gőzhajóját idézi fel, amelyet Peter Moller-Maersk kapitány a XIX. század végén Laurának nevezett el. A kettős meghajtású motorral ellátott hajót Dél-Koreában szerelték össze a Hyundai Heavy Industries (HHI) műhelyében. A teherszállító hajók mezőnyében viszonylag kis méretűnek számító, 172 méteres Laura Maersk októbertől kezd majd hajózni elsősorban a Balti-tengeren.

A távoli cél a karbonsemlegesség

A Maersk az utóbbi két évben 25 zöldmetanol-meghajtású hajót rendelt meg, és ezek használatával jelentős mennyiségű szén-dioxid kibocsátását kerülheti majd el. A megrendelt járművek közül 19-nek már folyik is a gyártása, ezek 2025-ig megkezdhetik a hajózást.

A Maersk 2017-ben eladta kőolajalapú részlegét a TotalEnergies energetikai vállalatnak, és vállalta, hogy 2040-ig karbonsemlegessé válik.

A nemzetközi hajózás szennyezőbb iparág, mint a légi közlekedés, jelenleg a globális szén-dioxid-kibocsátás nagyjából három százalékáért felel. Egyedül a Laura névre keresztelt hajóval naponta 100 tonna szén-dioxid kibocsátását lehet megspórolni egy hagyományos dízel meghajtású hajóval összehasonlítva.