- A lisszaboni SAPPHIRE '02 konferencián új megoldásokat jelentett be az SAP. Melyek a legfontosabbak? - A kis- és középvállalati piac szereplőinek bemutatta legújabb megoldását, a Business One-t, amely a számvitel, a kontrolling-eszközgazdálkodás, a beszerzés, az anyaggazdálkodás és az értékesítés területén nyújt támogatást. A mySAP CRM és mySAP SCM területén megjelentek az iparág-specifikus technológiák, amelyek az adott iparág ügyfélkapcsolatmenedzsment- és ellátásiháló-kezelési folyamatait támogatják. Az SAP bemutatta a Supplier Relationship Management (SRM) megoldását, mely a szállítói kapcsolatok kezelését támogatja. Ez az újdonság az SAP e-Procurement tudását terjeszti ki, lehetővé téve a szállítók egyszerűbb és hatékonyabb integrációját. - Az SAP azt ígéri, hogy programjainak bevezetése, használata gyorsan megtérül. Mit fed ez az ígéret? - Az SAP segítséget nyújt a vállalatoknak az új informatikai rendszerek bevezetésével kapcsolatos gazdaságossági számítások elvégzéséhez. A Business Assessment lehetőséget nyújt arra, hogy értékeljük a támogatandó folyamatokban rejlő megtakarítási lehetőségeket, s így meghatározzuk a befektetés megtérülését. Minden területen lehetőség van a befektetésmegtérülés (ROI) elemzésére. - Nagyon divatosak manapság az ügyfélkapcsolati megoldások (CRM). Mivel képviselteti magát ezen a piacon az SAP? - Az SAP teljes körű ügyfélkapcsolatmenedzsment- megoldást kínál. Nagyon fontos, hogy meghatározzuk, milyen hatékonyan kezeli egy vállalat az ügyfélkapcsolatait. Az SAP támogatja a különböző kommunikációs csatornákon keresztül (személyes kapcsolattartás, telefon, internet) megvalósuló üzleti folyamatokat (az értékesítés, a marketing és a szerviz területén), amelyek különböző eszközök segítségével hajthatók végre (mobileszközök, online, off-line berendezések). - A közelmúltban az SAP stratégiát váltott: ma már a kis- és közepes vállalatoknak is kínálja megoldásait. Mi kényszerítette erre a lépésre a társaságot, s látszanak-e már a stratégiaváltás első eredményei? - Az SAP könnyen alkalmazta a nagyvállalati körben összegyűjtött tapasztalatait a kis- és középvállalatok számára. Magyarországon kifejlesztettük az SAP Kulcsrakész megoldását, amely a magyar kis- és középvállalatok jellemző üzleti folyamatait támogatja. A kkv-k megnyerésére egyebek mellett lehetővé tettük a Kulcsrakész termék alkalmazásszolgáltatón (ASP) keresztüli igénybevételét. Ennek megfelelően a felhasználó vállalat havidíj ellenében férhet hozzá e megbízható informatikai környezethez, amelyet a megrendelő folyamataihoz igazítunk. A kisvállalatok megnyerésére teendő következő lépésünk a Business One megoldás magyarországi bevezetése lesz, e szoftvercsomag magyar számviteli törvényeknek megfelelő lokalizációját most végezzük. - A társaság a köztudatban még mindig vállalatirányítási rendszert (ERP) gyártó társaságként él, holott sokkal szélesebb körű a szoftverválasztéka és a szolgáltatási palettája. Az ERP rendszereken kívül milyen megoldásokat kínálnak? - Az ERP rendszerek alapvetően a vállalatok belső folyamataira koncentráltak, átláthatóvá teszik ezeket, ezzel hatékonyságnövekedést és ezen keresztül költségcsökkentést eredményeztek. A következő lehetőség a vállalati hatékonyság növelésére, ha a vállalatok közötti együttműködést javítjuk. Ennek a piaci igénynek a felismerése alapján kezdett az SAP megoldásokat fejleszteni az ügyfélkapcsolatok kezelésére (CRM), az ellátási háló kezelésére (SCM), a szállítói kapcsolatok támogatására (SRM). Emellett ebbe a körbe tartozik a vállalati, stratégiai döntéshozatalt támogató üzleti intelligencia (BI) megoldás, a vállalati belső és külső kommunikációt segítő vállalati portál, valamint a horizontális és vertikális üzleti közösségek támogatására létrehozott Marketplace. G. J.