Norvégia büszkélkedhet a világon azzal, hogy 2023-ban az új autók 82 százaléka elektromos autó volt. A Norvég Közúti Szövetség adataival szemben a Kelley Blue Book becslései szerint tavaly az új autók 7,6 százaléka volt elektromos az Egyesült Államokban. A Kínai Személygépkocsik Szövetsége szerint a világ legnagyobb autópiacán, Kínában 2023-ban az újautó-eladások 24 százaléka volt elektromos autó.

A norvég kormány az 1990-es években kezdte ösztönözni az elektromos járművek vásárlását ingyenes parkolással, buszsávok használatával, útdíjmentességgel, és ami a legfontosabb, a nulla károsanyag-kibocsátású járművekre ki nem vetett adókkal. A Tesla és más elektromos modellek mintegy 10 évvel ezelőtt váltak elérhetővé, amikor az eladások fellendülésnek indultak - írta a CNBC-nek Ragnhild Syrstad, a norvég Klíma- és Környezetvédelmi Minisztérium államtitkára.

Az a célunk, hogy 2025-re minden új autó nulla kibocsátású legyen, és úgy gondoljuk, hogy el fogjuk érni ezt a célt.

Norvégia fővárosa, Oslo villamosítja kompjait, buszait, teherautóit és még építőipari berendezéseit is. A benzinszivattyúkat és a parkolóórákat töltőkre cserélik.

A norvég hálózat eddig is képes volt kezelni az elektromos járművek beáramlását a rengeteg vízenergia miatt.

Az elektromos autók talán egyharmadát teszik ki a benzinesek árának, mert közel 100 százalékban rendelkezünk vízenergiával, ez pedig olcsó, elérhető és megújítható és ez nagy előny

 – mondta Petter Haugneland, a Norvég EV Szövetség főtitkár-helyettese.

Decemberben még arról írt a CNN, hogy egyre több gond merül fel az árammal működő modellek körében.

A probléma forrása azonban nem ebben gyökerezik.

A Consumer Reports legfrissebb éves autómegbízhatósági felmérése szerint az elektromos járművekkel (EV) 79 százalékkal több probléma van, mint más autókkal. A problémák nagyrészt azért merülnek fel, mert ezek többnyire új modellek, melyek mögött nincs több évnyi tesztelés.

Emellett a nemrégen bevezetett típusok az esetek nagy részében több problémával küzdenek, függetlenül attól, mi hajtja őket – írta a CNN.

Az EV-tulajdonosok az akkumulátorokkal és a töltéssel kapcsolatos problémákról is beszámolnak, de ez is nagyrészt az elektromos járművek újdonságának következménye. Nem arról van szó, hogy a technológia eleve problémás lenne

– mondta Jake Fisher a csoport autótesztelő központjának igazgatója.

A Consumer Reports felmérésében különösen az elektromos kisteherautók szerepelnek a legrosszabbul, de nem minden EV megbízhatatlan: a Tesla Model 3 és a Model Y, valamint a Ford Mustang Mach-E például egy átlagos megbízhatósággal rendelkezik, emellett a Nissan Ariya és a Hyundai Ioniq 6 még ennél is jobban teljesített. 

A legrosszabb minősítést a plug-in hibridek kapták, mivel a gáz- és villanymotorokkal és a töltőrendszerekkel együtt minden megvan bennük, amely a gázalapú- és elektromos járművekben is elromolhatnak.

Jake Fisher hozzátette, az egyetlen ok, amiért a hibridek nem teljesen megbízhatatlanok, az az olyan autógyártóknak köszönhető, mint a Toyota, a Honda, a Hyundai és a Kia.

Magyarországon február 5-én startolt az új villanyautó, elektromos hajtású haszonjármű vissza nem térítendő támogatására pályázat - vállalkozások számára.A vásárlására vonatkozó, 30 milliárd forint keretösszegű pályázatot a Széchenyi Terv Plusz program keretében hirdették meg, összesen legfeljebb 9.375 gépkocsi megvásárlását támogatja az állam.A pályázati feltételek a következőek:
  • magánszemélyek nem, kizárólag vállalkozások indulhatnak rajta,
  • a támogatásra jogosult autók árát nem bruttó, hanem nettó összegként határozták meg,
  • nemcsak új személyautókra, hanem új teherautókra és kisbuszokra is igénybe vehető,
  • egy fős egyéni vállalkozók is folyamodhatnak a feltételek teljesítése esetén vissza nem térítendő támogatásért.
Pályázni 2024. február 5-én 10 órától 2025. március 31-én 10 óráig lehet, és a teljes lebonyolítást legkésőbb 2026. április 30-ig le kell zárni.A további részletekről itt olvashat >>>