Bezárja boglári gyümölcsléüzemét a Henkell & Söhnlein
Bezárja balatonboglári gyümölcslégyártó részlegét a Henkell & Söhnlein (H&S), amely BB-üdítőit a jövőben egy másik céghez viszi bértöltésre. A márka kezdeti, 40 százalékos piaci részesedése mára 2-3 százalékra csökkent Magyarországon, az export pedig az orosz piaci válság miatt minimálisra esett. Bár a bértöltő céget a H&S nem kívánta megnevezni, piaci megfigyelők szerint feltehetőleg a Hey-Ho leveket gyártó Elma jöhet szóba.
Megszünteti üdítőital-gyártó kapacitását Balatonbogláron a H&S, mivel minimálisra csökkent a termék piaci részesedése, és nem tudták kihasználni a meglévő kapacitásokat. A BB-gyümölcslevek 1986-ban még 40 százalékos piaci részesedése mára 2-3 százalékosra apadt, elsősorban az erre a piaci szegmensre specializálódó külföldi versenytársak megjelenése miatt.
A mára egyetlen gépsort üzemeltető társaság a berendezést bérelte, így a saját gyártás megszüntetése után az visszakerül a bérbeadóhoz. Az ingatlan a H&S boglári termelőbázisán van, így azt nem értékesítik, mivel a teljes alapterület kevesebb mint 10 százalékát foglalta el a gyártás. Bértöltést a H&S is tudott volna vállalni, erre azonban a piacon megszokottnál drágább költségek miatt nem találtak partnereket.
A jövőben esetleg szóba kerülhet, hogy ha sikerülne növelni a piaci részesedést, akkor visszaállítják a gyártást Bogláron, ennél azonban fontosabb cél a BB hírnevének megőrzése.
A H&S nem kívánta megnevezni, hogy melyik társaság gyártóbázisát veszik igénybe a BB-levek előállításához, lapunk azonban úgy értesült, hogy ez feltehetőleg a Hey-Ho márkát gyártó Elma Kft. lesz. A dobozon fel kell tüntetni a gyártót, de a H&S illetékese szerint még nem született döntés arról, hogy cégnevet vagy egy, a cégre vonatkozó kódot írnak a dobozra. Piaci szakértők szerint azért is valószínűsíthető, hogy az Elmával szövetkezik a H&S, mert a jánoshalmai cégnek kihasználatlan kapacitásai vannak (igaz, ez értesüléseink szerint még több társaság esetében is így van az orosz piac kiesése óta), és a H&S-hez hasonlóan combibloc-csomagolást alkalmaznak. (Kétfajta csomagolási mód jellemző a magyar gyümölcslégyártásban: a TetraPak és a PKL Hungária Kft. combiblocja. A megszokott csomagoláson feltehetőleg nem kíván változtatni a társaság.) Az Elma több cégnek is vállal bértöltést. A teljes termelést a megbízott üzem viszi majd tovább, így tehát a töltésen túl a keverést is, így a H&S-nek át kell adnia a BB-levek receptjét is, amit általában nagy titokban tartanak a cégek.
A német H&S-csoport tulajdonában lévő Balatonboglári Borgazdasági (BB) Rt. és a Hungarovin Rt. termékeinek értékesítését végző Henkell & Söhnlein Hungária Kft. - a konszolidált adatok szerint - 12,5 milliárd forint árbevételt ért el 1998-ban, ami 2 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest. Az árbevétel 54 százalékát jelentő belföldi értékesítés zömét a BB márkájú és a Hungarovin által gyártott (főként Törley) pezsgők tették ki (NAPI Gazdaság, 1999. június 2., 7. oldal). A magyar pezsgőfogyasztás stagnál, de a két cég 80 százalék körüli piaci részesedése miatt belföldön a pezsgőgyártás számít a társaság húzó ágazatának. A korábban Oroszországba szállított mintegy 1 millió palack pezsgő kiesése miatt a teljes értékesítés jelentősen csökkent. A csoport exportértékesítésében a bor szerepel az első helyen, csaknem 15 millió palack jut el külföldi piacokra. A társaság 1999-es üzleti tervében a tavalyihoz hasonló árbevétellel számol, az export csökkenése és a belföldi értékesítés élénkülése mellett. Az eredmény növekedését a költségek csökkenésével kívánja elérni a társaság, és ebbe a sorba beleillik a gyümölcslégyártás megszüntetése.
I. M.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.