A C-Maxban a C az angol control, comfort és confidence (ellenőrizhetőség, kényelem és bizalom) szavakra utal, a Max a teljességre való törekvést fejezi ki. A Fordnál új kategóriának számító közepes egyterűhöz új elnevezést is bevezettek, ami jelzi, hogy mely célcsoport vevőire számítanak leginkább. Míg a versenytársak a többnyire önálló kategóriát is jelentő Multi Purpose Vehicle (MPV - többfunkciós autó) csoportba sorolják középméretű egyterű modelljeiket, addig a Ford Modern Family Vehicle (MFV - modern családi autó) minősítéssel forgalmazza a C-Maxot. Ezzel az autóval olyan piaci szegmensben bővítették a kínálatot, amely az utóbbi években jelentősen bővült. Míg 2001-ben Nyugat-Európában összesen 1,2 millió MPV kelt el, s ezzel a közepes egyterűek a második helyre kerültek a legkeresettebb új autók rangsorában, tavaly már 22,4 százalékra nőtt e kategória piaci részaránya. Szakértők szerint a középkategóriás egyterűek iránti kereslet további bővülése a közeljövőben 50 százalékos piaci részesedéshez juttathatja ezt az autófajtát (NAPI Gazdaság, 2003. július 2., 8. oldal). Nem a Focus C-Max a Ford első egyterű modellje, hiszen előbb a hétüléses Galaxyt, majd a kiskategóriájú Fusiont ismerhették meg a vevők. Méretei éppen e kettő közé helyezik el az újdonságot. A belső tér komfortja érdekében lemondtak a más márkáknál opcióként létező hatodik és hetedik ülésről, cserébe hárman is kényelmesen utazhatnak hátul. A többféleképpen variálható hátsó ülések elhelyezkedésétől függően az alaphelyzetben 550 literes csomagtér akár 1620 literesre bővíthető. A Focusnál magasabb karosszériája ellenére a C-Max légellenállási mutatója 0,31, ami a kategória egyik legkedvezőbb adata. A Focusnál 25 milliméterrel hosszabb és 40-nel szélesebb, 1,825 méter tengely- és 2,64 méter nyomtávú C-Max futóműveit kétcsöves, gáztöltésű lengéscsillapítókkal és a személyautóénál erősebb rugókkal látták el. A valamennyi C-Max-változathoz alapfelszerelésként kapható energiatakarékos, sebességérzékeny, elektrohidraulikus szervokormányt (EHPAS) először e modellnél alkalmazza a Ford. Ezenkívül továbbfejlesztett aktív és passzív közlekedésbiztonsági rendszerekkel is ellátták a C-Maxot: valamennyi kivitelben alapfelszerelés a blokkolásgátló (ABS), az elektronikus fékerőelosztó (EBD), rendelhető a vészfékasszisztens (ESP). A gyári adatok szerint száz kilométeres sebességről lassítva 40 méternél rövidebb a fékút. A Trend és Ghia változatokhoz jár az új, kézifékkar nélküli, elektromos rögzítőfék (Electric Parking Brake - EBD), amely megálláskor, illetve induláskor automatikusan behúzza, illetve kioldja a fékeket.